Slutreplik till Patrik Berg från Spendrupsklubben i Grängesberg

Nr 10/2017

Hej Patrik! Tack för ditt svar på vårt inlägg. Kanske var vi otydliga med vår avsikt. Vi ville lyfta fram ett exempel på när gemensamma intressen leder fram till ett initiativ som bidrar till en bättre psykosocial arbetsmiljö. I ett litet samhälle som Grängesberg finns det tyvärr intolerans och politiska krafter som gör det svårt att vara avvikande från normen eller till exempel komma ut som homosexuell.
Kan då en stor arbetsgivare som Spendrups med ett par Prideflaggor signalera att här accepterar vi alla människor, så tror iallafall vi att det har ett stort värde för personer som inte känner att de ”passar in i mallen”. Vi känner oss iallafall nöjda att företaget vågade göra denna sak tillsammans med oss.
Vi vill också understryka att Prideflaggningen inte har någonting med lönsamhet att göra. Vad vi skrev var att företaget och facket i slutändan vill samma sak, ”få ett företag som är lönsamt och där alla känner delaktighet och ett värde på jobbet”. Det kanske inte är fallet på alla arbetsplatser men vi tror att om arbetarna trivs på sitt arbete, har en schysst arbetsmiljö och känner att man har inflytande på sitt företag så gör man ett bättre jobb och kan bidra till att företaget utvecklas och växer vilket kräver att det är lönsamt.
Därför är det viktigt att få företagare idag att se vikten av ett gott samarbete med facket.
Att kunna få företaget att förstå att det är arbetarna som drar in pengarna så SKA arbetarna värderas där efter. Att vi aldrig kommer vara nöjda med fördelningen av vinsten tror jag att vi alla arbetare är överens om.
Spendrupsfamiljen är nu fjärde generationen som styr skutan och företaget har funnits i Grängesberg i över 100 år. Dom sista 10 åren har vi byggt ut vårt bryggeri med 2/3 delar vilket har gett mycket jobb.
Att Spendrups skulle sälja sitt företag utomlands har vi svårt att se eftersom Spendrupsfamiljen har sina rötter i Grängesberg.
Våra ledord är Äkthet, nyskapande, stolthet och handlingskraft. Sätter man äkthet som ledord och sen flyttar företaget utomlands då kan vi nog säga hejdå till detta bryggeri!
Självklart är detta ett arbete som aldrig tar slut, men det här med flaggorna var en vinst för vår klubb och vi hoppas på flera vinster där både arbetarna, samhället och företaget kan vinna på det!
Livsklubben på Spendrups

Relaterade artiklar