Konstnären som gör porträtt av klassiska fordon.

Mängder av bilar med bulliga och svepande linjer bjuder på ett fyrverkeri av färger och former. De glänser i blått, gult och rött medan kromdetaljerna gnistrar förföriskt. Det är inte långt ifrån att fordonen rullar ut från papperen och antar en fysisk skepnad.

– Jag har alltid varit fascinerad av bilar, särskilt av formgivningen och utseendet. En äldre bil kan vara ett konstverk där någon har gjort den så snygg som det bara går, tycker konstnären Åke ”August” Augustsson hemma i Trollhättan.

Han bläddrar bland pappersarken med klassiska modeller från tillverkare som Alvis och Bugatti, Volvo och Mercedes. Alla är lika tjusiga och professionellt utförda.

– Jag ser dem som bilporträtt och har gjort över 100 stycken. Det är egna favoritmodeller och ambitionen är att det ska bli en bok, om klassiska bilar från A till W.

Det är ingen slump att August har ett utvecklat bildsinne. Han är utbildad på Slöjdis, nuvarande HDK i Göteborg, och kom i kontakt med airbrushtekniken i slutet av 1950-talet. Därefter fick han jobb som art director och illustratör på en reklambyrå där han målade mängder av tekniska genomskärningar, som av flygmotorer, pappersbruk och tryckpressar. Men högst i kurs står ändå bilarna.

– Förr kunde man se på en bil om den var tysk, fransk, amerikansk eller engelsk. Men det förändrades gradvis och i slutet av 80-talet började det bli ett sammelsurium. I dag har varje märke så många olika modeller och bilarna är till förväxling lika.

Hans målningar kommer till i ateljén på övervåningen. Med hjälp av färgsprutan och olika mallar i genomskinlig plastfilm bygger han upp transparenta färglager. Vissa detaljer målas med pensel på fri hand och lite skrap med skalpellen ger rätt ljusblänk.

– Allt måste vara rätt, som navkapslarna, backspegeln och färgen. Det är lite detektivarbete men det får ta den tiden det tar. Därför växer illustrationerna fram ganska långsamt, säger konstnären och stänger av kompressorn till färgsprutan.

På väggen hänger även en målning av hans egen bil, en Citroën Traction Avant från 1953. Kanske kommer den att i framtiden vara med i hans bok med bilder på klassiska bilar från förr.