Oräkneligt antal mc-prylar

Nr 3/2011

Väcka uppmärksamhet och ha en egen stil. Att synas i den ökande informationsfloden har blivit en trend.

Åtminstone i mc-världen där man förändrar utseendet på sin hoj med massor av tillbehör. Eller helt enkelt bygger en egen motorcykel från grunden.

[Ur nummer: 03/2011] Den har formligen exploderat. Marknaden för mc-tillbehör är gigantisk och det finns ett nästan oräkneligt antal prylar som hojåkaren kan skruva på sin ögonsten för att skilja sig från mängden.

Tillbehörskatalogerna från återförsäljare och tillverkare blir allt fetare och är proppade med saker, som futuristiskt formade backspeglar, brutala gashandtag i aluminium och ministrålkastare med ilsken uppsyn.

En råtta på framskärmen

Eller vad sägs om kromprylar som en stor hotfull råtta att skruva fast på framskärmen, en glänsande grill för baklyset eller muttrar formade som örnhuvuden med röda ögon? Det är bara att välja. Och då har vi inte ens nämnt alla packväskor, avgassystem och vindavvisare som finns att förgylla sin ögonsten med.

Att låta motorcykeln spegla den egna personligheten har blivit en jättetrend.

Vem kunde anat det för bara ett tiotal år sedan? Då fanns det lite utrustning att köpa och de enda som på allvar förändrade utseendet på sina motorcyklar var klassiska hojbyggare. I dag fnyser de gamla byggarrävarna föraktfullt åt tillbehörstrenden – över det själlösa i att allt går att köpa färdigtillverkat, att det är bara att öppna plånboken, skruva på prylarna och köra iväg. Och hoppas på att kunna vara unik.

Tävlingar i hojbygge

Samtidigt har det blivit inne att beställa sin nya motorcykel direkt av en proffsbyggare eller helt enkelt köpa delar och sätta ihop en på egen hand. På varenda mässa och träff med självaktning tävlas det i hojbyggande medan teveserier som American Chopper ökar uppmärksamheten. Och en specialbyggd maskin ger förstås mer status än en som bara lyser av diverse tillbehör.

Men allt det här gör förstås att det blir svårare att sticka ut. För om alla kör extrautrustade eller specialbyggda maskiner är det till sist ingen som skiljer sig från mängden.

Så hur ska man bära sig åt för att vara individuell?

Måhända genom att köra en vanlig, simpel hoj där inte ett dyft har gjorts åt utseendet.