Nästan alla gör det emellanåt. Åker taxi. Något som vi har sysslat med i över 100 år. Nu tar vi en titt i backspegeln. Och följer det älskade nyttofordonet genom tiderna.
Han är elegant klädd i skärmmössa och uniform. Hälsar artigt, öppnar bildörren och bjuder in resenären i sin oklanderligt välputsade droska. Så ser sinnebilden av en taxichaufför ut.
– Förr fanns ett antal hederstecken. En chaufför skulle vara välklädd, artig och förekommande. Många gamla gentlemän blev kvar länge bakom ratten och det fanns en stor yrkesstolthet, förklarar Gert Ekström, författare till boken ”Alla våra taxibilar”.
Men låt oss ta det från början. Och gå tillbaka till hösten 1899 då den blivande kungen Gustaf V köpte en Daimler från Tyskland. Han blev emellertid missnöjd med det slöa ekipaget och sålde det nästan genast. Och bidrog därmed till att Sveriges första taxibil togs i trafik. Stockholmarna köade för att åka med nymodigheten som rullade på gatorna tillsammans med hästdroskorna.
Det skulle dock dröja närmare tio år innan droskbilarna började slå igenom. Och det verkliga uppsvinget för taxirörelsen skedde i början av 1920-talet. Då var kriget över, den pålitliga T-Forden kunde köpas för en relativt billig penning och många nya taxiföretag grundades. Det var då som taxin utvecklades till vad den är i dag.
Men samtidigt skulle näringen mötas av svårigheter. Först slog den konkurrerande busstrafiken igenom och i depressionens spår under det tidiga 1930-talet var det få som hade råd att åka taxi. Därefter tog Andra världskriget fart med brist på bensin och däck.

Efter kriget höjdes levnadsstandarden och folk började resa mer. Men i mitten av 1950-talet kom nästa dråpslag – privatbilismen ökade lavinartat och minskade behovet av att åka taxi. Många yrkesutövare la ned verksamheten och de som fanns kvar fick slå in på nya vägar.
I dag har taxin fortfarande samma grundfunktion som för över 100 år sedan. Den tar oss smidigt från punkt A till B och vidgar våra vyer. Gör livet lättare för oss som saknar en egen bil eller körkort. Hjälper till när vi inte kan eller vill köra.
Att åka taxi kan lösa många problem. Även om chauffören varken bär skärmmössa eller orkar kliva ur droskan för att öppna passagerardörren.