Jättelika motorer? Mängder av häst-krafter? Visst! Det är nämligen trenden för årets nya motorcyklar.

[Ur nummer: 02/2004] Stor, större, störst. Folk sätter nästan i halsen när de hör om den nya glidarhojen Rocket III från brittiska Triumph. Tänk dig själv en tvåhjuling på 350 kilo med större motor än vad som finns i de flesta personbilar. Med sina 2300 kubik är Rocket III nämligen världens största serietillverkade motorcykel som med ett brutalt vridmoment och massor av hästkrafter ska kunna göra noll till 100 km/h på blixtsnabba 2,8 sekunder.

I skymundan
Hos Kawasaki är man mindre glada. Man trodde garanterat att det egna customlokomotivet VN 2000 skulle vara störst och biffigast inför vårens åksäsong. Nu hamnar den i skymundan trots att den med 2 053 kubik är marknadens största V-twin.
Så där håller tillverkarna alltid på. Att försöka bräcka varandra på olika sätt.
Men när det gäller sportmotorcyklar är det inte störst som gäller. Tills för några år sedan konkurrerade man om så hög topphastighet som möjligt men när vanliga gathojar sprängde den magiska gränsen på 300 km/h lade man om taktiken. I dag försöker man bräda varandra genom att klämma in så många hästkrafter som möjligt i sportmodellerna som väger så lite som det bara går. Dessutom tävlas det i att förse nyheterna med hi-tech-godis från racingvärlden, som superlätta (och dyra) specialmaterial och radialmonterade bromsok.

Mer hästkrafter än kilon
Inför i år har både Yamaha och Kawasaki uppnått den extrema drömgränsen med fler hästkrafter än antal kilo motorcykel. Den förstnämdas brutala supersportmaskin YZF-R1 har fått 180 hästar fördelade på 172 kilon medan konkurrentens råa ZX-10R lär kunna leverera några vildhästar till. Inte heller Honda ligger långt borta med sin nya Fireblade.
Men allt är inte bara hästkrafter eller jättemotorer. Det finns mängder av olika hojtyper, även sådana med modest prestanda och halvstora motorer som inte kostar skjortan!
Trots att försäljningen av motorcyklar för första gången på flera år har börjat gå ned i Sverige är intresset fortfarande massivt. Till våren och sommaren kommer det att rulla över 200 000 hojar på våra vägar.