[Ur nummer: 02/2004] Två konstutställningar har blivit uppmärksammade i Stockholm för att de blivit vandaliserade. Någon har rivit ner konstverken för att på detta sätta skapa en mediahändelse. Därmed har också tolkningen av konstverken kidnappats, vilket inte är bra.
Vid det första tillfället var det stödmedlemmar till Nationell Ungdom, en svensk nazistisk organisation, som på Wetterling Gallery rev ner fotografier av djur, som dödats i syfte att skapa vackra bilder. Att använda djuren på detta sätt kan tyckas vara en omoralisk handling, men enligt konstnären Nathalia Edenmont är den inte mer omoralisk än att laga mat av samma djur, under förutsättning att avlivningen sker smärtfritt.
Degenererad konst, var de svenska nazisternas åsikt, och så rev de ner bilderna.
Vid det andra tillfället var det den israeliska ambassadören som på Historiska Museet vandaliserade installationen Snövit och sanningens vansinne, där den palestinsk självmordsbombaren Hanadi Jardat är fäst som segel på en båt som flyter på ett hav av blod.
Enligt konstnärerna Dror Feiler och Gunilla Sköld Feiler handlar verket om våldets spiral. Antisemitisk konst, sade den israeliska ambassadören.
Att ta till sig konstverket och vad det kan berätta var ingen av kontvandalerna intresserad av.