Denna gång lämnades över 8000 konstverk in och en jury har ur denna digra skörd valt ut knappt 300 objekt till årets upplaga av Liljevalchs Vårsalong.
Alla verken är till salu och det brukar vara en salig blandning av besökare som tittar och blommor, troll, politik, avbildningar och svårmodiga installationer samt videoverk som ställs ut. Så är det även i år.
Att ta in all denna konst är inte möjligt. Som besökare får man nöja sig med några nedslag.
Mitt första är Lars Melanders ”Lattebarnvagn” som försöker ge svar på ödesfrågan ”Hur kan min barnvagn förbättras, så att jag hinner med en kopp latte medan lillan/lillen övar användbara strategier för att ta sig fram i samhället?”
Nästa stopp blir framför den minutlånga videon ”Den heliga mannen och den befläckade kvinnan” av Kim Jansson, som jobbade ett tag som städare på Kastrups flygplats och fann att konversationerna på fester ofta tog slut när hon talade om sitt jobb, trots att hon på Kastrup en gång träffade Dalai Lama.
Det sista konstverket är av Anna Nygren som gjort 20 centimeter höga virkade dockor med uppförstorade och porträttlika huvuden av personer inom kultureliten. Två gulliga dockor föreställer författarparet Horace Engdahl och Ebba Witt-Brattström som på detta sätt blir möjliga att ha ett mer avspänt förhållande till. Om man vill kan man till och med köpa dem och ha dem som statushöjare hemma i soffan.
Horace Engdahl, ledamot i Svenska Akademin, är ju en mycket intelligent man och Ebba Witt-Brattström fick alldeles nyss Ivar Lo-Johanssons personliga pris för sin forskning om arbetarförfattaren Moa Martinsson som också finns med som en fin liten virkad docka.
Gunnar Brulin
Liljevalchs vårsalong pågår på Liljevalchs, Djurgårdsvägen 60 i Stockholm till den 23 mars, entré 80 kr, 60 kr för pensionärer och studerande. Grupper med minst 10 personer: 60 kr. Stockholmskortet gäller.