”Taxi var god dröj”

Nr 4/2016

Efter middagen var det dags att ringa efter en bil för att åka hem och det var då det hände: ”Taxi var god dröj”. Ja, för den som är över 30 är det otäcka minnen. Det var under Folkhemmets tid, men det var egentligen inte så länge sedan. Det var i början av 1990-talet. Taxinäringen bestod då av privata förare, hårt kontrollerade av myndigheter vad gäller prissättning och antal bilar.

Det fungerade bra för taxichaufförerna. Lusen minns kompisar från den tiden som hade drömmar som de ville förverkliga; det var kanske att måla, skriva eller bara ha det bra. För dem var taxi det perfekta jobbet, att slå av mätaren på natten, och bara glida genom stan, lyssna på Psycho Killer av Talking Heads.
Men för den som hade pengar och kunde betala en biltransport var det otäcka tider. Ofta fick man helt enkelt vänta och lyssna på: ”Taxi var god dröj”. För taxichaufförerna var det bra. De hade en lön som de kunde leva på och drömmar som de kunde hoppas på.

Efter att ha sett Johan Palmgrens dokumentär ”Taxiklubben” om taxichauffören Allonias Sebhatu som kör för Taxi Kurir i Stockholm, undrar Lusen vad som hände med ”Taxi var god dröj”. Det har blivit så mycket taxibilar i Stockholm att man numera kan få en bil precis när man vill och var man vill, och det är billigt. Men chaufförerna har fått betala priset.
I filmen berättar taxichauffören Allonias Sebhatu om vad avregleringen för med sig. Det finns numera så mycket konkurrens om kunder att han inte kan försörja sig och sin familj. Han kör 12-timmarspass utan att få ekonomin att gå ihop.
Och det visar sig att bakom avregleringen finns en ny reglering som bygger på ekonomisk makt. Ett jättebolag, Fågelviksgruppen, äger de flesta av bolagen: Taxi Kurir, Taxi 020, Topcab, Sverige Taxi och Taxi Card och en avgift tas ut av droskägarna och chaufförerna.
Allonias Sebhatu vill göra något för att förändra. Han börjar att värva medlemmar till facket, det är Transport som organiserar. Chaufförerna kräver kollektivavtal, slut på underbudsupphandling och en ny rättvis reglering av marknaden.

”Taxi var god dröj” laddas med en ny innebörd. Nu är det facklig kamp för kollektivavtal och en lön som går att leva på.