”Tricket som får dig att somna”

Nr 2/2018

En amerikansk läkare som gör hemmagjord sauerkraut har utvecklat en metod som kan få dig att somna på 60 sekunder. Den kallas för 4-7-8-tekniken med sauerkraut.
Det går till så här:
1. Andas ut helt och hållet genom munnen.
2. Stäng munnen och andas in snabbt genom näsan, medan du räknar till fyra.
3. Håll andan och tänk på hur du gör sauerkraut.
4. Andas ut och andas in igen. Tänk åter igen på sauerkraut. Upprepa 1-4 gånger till.
5. Sov gott.

Tidigare hade Lusen stora problem med att han vaknade på natten efter att ha drömt livliga drömmar. Han låg ofta vaken utan att kunna somna om, eftersom han var så uppstressad.
Det finns oändligt med metoder för att bota sömnlöshet. Lusen googlade en sömnlös natt och fann den godmodige doktor Weils upptäckt. Som amerikan med tyskt ursprung hade han som barn lärt sig göra det gamla landets traditionella maträtter, varav sauerkraut var en. Denna kombinerade han med 4-7-8-tekniken.
Det går till så här:
1. Strimla vitkålen i en matberedare.
2. Blanda kålen med salt i en stor bunke, låt stå i 15 minuter så att saltet drar ut lite av vätskan. Massera sedan med händerna så att kålen släpper ordentligt med vätska.
3. Krydda med enbär och kummin.
4. Pressa ner blandningen i en glasburk så att innehållet blir täckt av vätska. Lämna 2 cm med luft upp till kanten. Förvara mörkt.
5. Öppna burken 1-2 gånger per dag för att lätta på trycket. Efter 1-3 dagar bör det börja bubbla. När det inte längre pyser vid öppningen har syrningsprocessen lugnat sig. Låt den då stå 1-2 veckor i rumstemperatur.

Lusen köpte ett vitkålshuvud och kryddor. Gjorde därefter sauerkraut i en burk som han ställde i skafferiet.
När han vaknade på natten praktiserade han doktor Weils metod. Andades in, höll andan och tänkte på de olika stegen för att göra sauerkraut och hur den nu jäste och pyste i skafferiet.
– Jag somnade på en minut, säger Lusen.