Bra mat kan förändra samhället. Bra mat kan skapa framtidens jobb, men för att göra det behövs idéer, det behövs bra idéer som tillfredsställer väsentliga behov. En sådan kan vara riktig buljong gjord på uttjänta ekologiska värphöns.

– Jag är fullbokad hela dagen. Kan vi inte göra så att du börjar fråga medan jag fixar kaffet, säger Nils Wetterlind och går bort till bryggaren.
Nils Wetterlind är kraftigt byggd, talar snabbt och energiskt, han personifierar bilden av en entreprenör men det han säger stämmer inte med schablonen.
– För mig är livsmedel nytt. Jag har tidigare jobbat utomlands med hotellverksamhet. Jag ville göra det här enligt konstens alla regler. Jag kunde inte dem så jag gick med i Livsmedelsföretagen (en arbetsgivarorganisation) som har avtal med Livs, det är inte svårare än så.
Han flyttade hem till Sverige med fru och barn och drog igång företaget som ligger på Slakthusområdet i Stockholm. Och han kan inte förstå hur det kan ha blivit så kaotiskt på arbetsmarknaden i Sverige.
• När kom du till Slakthusområdet?
– I slutet av februari förra året. Jag hade varit borta i drygt 25 år och jag blev chockad. Vad är det som händer i det här landet? Det finns slavarbetare i en källare i Jordbro. Det är tillåtet att komma hit från Rumänien och jobba för rumänska löner. Man säger att det är EU som tvingar fram det, men det är ju inget man kan acceptera, det får man ju ta strid om. Sverige har varit ett land med ordning och reda. Det är vad vi är kända för. Det kan man inte bara ge upp.

Kaffet är klart och han kommer med två koppar, sätter sig på andra sidan bordet och ser uppfordrande på mig.
– Det ska vara svenska löner i Sverige och det ska finnas kollektivavtal och den verksamhet som startas ska vara tillräckligt lönsam för att betala avtalsenliga svenska löner. Det är bra, det är inget vi ska tumma på. Det är skitviktigt.
– Nu finns vi här och folk gillar vad vi gör. Vi är centralt listade på både Ica, Axfood, Coop och City Gross. Alla de stora kedjorna.
• Är det bra med centrala inköp?
– Ja, det har underlättat för oss. Är man väl inne så är det väldigt bra. Ica vill ha oss. Vi har exakt det man söker just nu. Vi har unika, billiga, ekologiska, svenska, närproducerade produkter.
Nils Wetterlinds företag Scandinavian Organics har tagit fram lösningar på problem som plågat branschen länge. Man kasserar fullgoda råvaror för att de inte uppfyller kedjornas krav, de är lite kantstötta och de tar för lång tid att laga till.
Värphönsen har efter att de tjänat ut helt enkelt destruerats. Uppfödarna har fått betala för att bli av med dem.
– Vi har tagit fram en lösning på det. En höna är ju fantastiskt god, men det krävs att den kokas i tre timmar. Man har inriktat sig på fel grej. Det går inte att få folk att ägna sig åt matlagning på det sättet. Vi gör det istället åt dem. Då får de mat som tillverkas på en kvart.
Företaget köper in 40 000 ekologiska höns i månaden och så kokar man dem och gör buljong. Köttet maler man och gör goda kycklingbullar av. Man kan sälja det billigare än icke-ekologiskt.
Det bidrar också till kretsloppet, det är bra för hälsan med fågelkött.
För uppfödarna, som har små marginaler, skapas ett värde av de uttjänta hönorna istället för som idag betinga en kostnad för destruktion.

Det är samma sak med resten av processen, berättar Nils Wetterlind. Grönsaker som behövs för att koka buljongen tas från odlare som inte kan sälja dem därför att de inte har rätt utseende. De är lite defekta. Det är ekologiska odlare, 20 procent av deras grönsaker slängs innan de når butikerna för att de inte uppfyller inköparnas specifikationer.
– Vi gör matvaror baserad på waste-food. Vi struntar i att de är fula. Vi gör goda grytor av dem. Det är samma på köttsidan, vi gör oxfond, det finns köttben som ska slängas som vi köper in och kokar. Vi gör ”Slow-Food Fast”.
Han berättar att Allt om mat gav deras buljong fem poäng av fem möjliga.
Det är kretsloppstänkandet, att ta hand om det som skulle ha kasserats och göra den godaste maten av det. Det är affärsidén.
– Vår filosofi är att vara matens sopgubbar. Vi använder oss av prime-kvalitet som skulle ha kasserats. Det finns inga bättre råvaror än svenska ekologiska. Vi gör det ekologiska billigt. Det får inte vara mer än 10-15 procent dyrare.

Målet är att växa och bli ett väldigt stort företag som hittar kretsloppslösningar på väsentliga problem. Idag har de 14 heltidsanställda, men redan om fyra veckor ska de växa till 25 anställda.
Förutom fabriken på Slakthusområdet finns en produktionslokal i Tyresö.
– Jag tror att Sverige har en fantastisk framtid som matproduktionsland, bara vi gör det vi är bra på. Det ska vara ordning och reda, pålitlighet, inga slavkontrakt, inget fusk, ingen antibiotika. Sverige har ett fantastiskt varumärke som vi ska värna om. Det ekologiska vill folk ha, men det får inte vara för dyrt. Genom att ta hand om det som tidigare slängdes skapar vi ett värde som inte fanns tidigare.
Det bästa är när marknaden själv driver omställningen. Det är då det händer saker.
– Jag har en enorm passion för det här. Gensvaret har varit fantastiskt, den engelska tevekocken Jamie Oliver har ringt mig och sagt att han vill köpa in våra grejer, våra fonder. Ulrika Brydling på TV4 var en av våra första kunder och nu gör hon våra recept.