– Om vi ska fatta beslut om förbud eller föreläggande måste vi ha fakta. Vi kan inte göra det utifrån ett tyckande, säger Eva Geijer, arbetsmiljöinspektör.

[Ur nummer: 09/2004] Skyddsombuden på Delicato vände sig i september förra året till arbetsmiljöinspektionen för att få hjälp att tvinga företaget att sätta in hjälpmedel innan folk sades upp. De ville också att företaget skulle göra en utredning av vilka konsekvenser som personalneddragningarna skulle få för arbetsmiljön.
Något förbud eller föreläggande som skulle hindra uppsägningarna ville inte inspektionen besluta om. Däremot fick 
skyddsombuden gehör för sitt krav på att en konsekvensanalys skulle göras. Inspektionen ställde också krav på en riskbedömning av effekterna.
Analysen gjordes i november förra året. Den innehöll skarp kritik mot företaget. Det talades bland annat om ”risk för överbelastning av personal”, ”risk för stressrelaterade ohälsotillstånd”, ”mer spring mellan maskinerna vilket kan öka olycksrisken”.
* Vilken bedömning gjorde du av den konsekvensanalys som skickades in?
– Vi har tittat på den och konstaterat att det fanns mer att önska. Vad jag menar är att den kändes inte så fullständig eller så fullödig som man skulle önska sig. Vi ansåg inte att något ingripande var nödvändigt utan vi kom fram till att vi skulle avvakta för att se vad en framtida riskbedömning av personalneddragningen skulle ge, säger Eva Geijer, arbetsmiljöinspektör i Stockholm.
Skillnaden mellan konsekvensanalys och riskbedömning är att analysen görs innan någon skadat sig medan riskbedömningen görs efteråt.
Eva Geijer säger att ärendet inte är avslutat och hänvisar till att en riskbedömning ännu inte gjorts.

* Men det har gått nästan ett helt år nu. Hur kommer det sig?
– Det börjar bli aktuellt att ta tag i detta. Det är ofta så att facket hör av sig till oss när det är dags men det har man inte gjort än, svarar hon.

* Borde inte arbetsmiljöinspektionen höra av sig till företaget?
– Både och förekommer. Men man kan nog säga att skälig tid har gått. Jag vill dock inte just nu säga mer än att vi kommer att följa upp ärendet.

* Vad krävs av riskbedömningen för att ni ska ingripa?
– Vi måste få svart på vitt att förändringarna lett till försämringar av arbets-miljön. Vad jag då menar är fakta som att sjukskrivningarna ökat eller att man har fått fler långtidssjukskrivna eller att antalet arbetsskador eller arbetsolyckor ökat. Givetvis måste arbetsgivaren anpassa verksamheten efter tillgången på personal.