Det kommer att bli färre ut-körarjobb på bryggerierna, när Axfood tar över distributionen av drycker som läsk, vatten och öl. Enligt presschefen Ingmar Kroon sker Axfoods övergången till egen distribution vecka 6 år 2015.

Ingmar Kroon räknar med att förändringen leder till en effektivare användning av lastbilarna, bättre service till butikerna och mindre miljöpåverkan.

Livs bryggeriombudsman Kristina Nordström är inte lika övertygad om effekterna. Hon tror att förändringen också handlar om makt. De stora kedjorna vill ha kontroll över vilka varor och vilka volymer som butikerna säljer. Det stärker deras inköpsmakt gentemot producenterna som i det här fallet är bryggerierna.

– När handelskedjan tar över distributionen bestämmer den vilka butiker som ska få leveranser och hur ofta. Det här är en service som bryggerierna erbjudit. Det har varit en kunskap som bryggeriutkörarna byggt upp.

Nu försvinner denna relation till kunderna. Ica och Coop har redan själva tagit över dryckesdistributionen.

Bryggarbilarna är ju rullande reklampelare för dryckerna. Coca-Colas dryckesbilar i reklamfilmerna är ett paradexempel.

– Tyvärr kommer det förmodligen  leda till färre jobb för både utkörare och orderplockare på dryckesföretagen, säger Kristina Nordström.

Men fortfarande finns ju restauranger, storkök, pubar och liknande kunder som bryggerierna själva levererar till.