– Det gäller att se möjligheterna med handelns egna märkesvaror och inte bara problemen. Tänker vi inte så kan vi lika gärna packa ihop, säger Anders Borghult, marknadschef på Topp.

[Ur nummer: 05/2004] Han ser inget problematiskt med handelns egna märkesvaror, tvärtom vill han framhålla det positiva med att vara leverantör åt handeln.
– Vårt eget märke är dyrt att lansera i Europa. Det skulle vi inte klara. Men däremot är det fullt möjligt att sälja våra produkter under handelns märken, säger han.
Topp producerar idag varor till alla tre blocken. De har ettåriga kontrakt och förhandlingarna är stentuffa. Leverantörer i hela Europa är med och konkurrerar. Tonvikten ligger dock fortfarande på Topps eget märke. Handelns egna märkesvaror står för 15 procent av företagets omsättning och förväntas öka.
Idag säljer Topp till exempel två tredjedelar av ärtskörden som bulkvara till utländska märkesleverantörer. Om någon av dessa leverantörer föll bort skulle Topp  mycket väl kunna förpacka ärtorna själva till handeln.

– De minsta leverantörerna är redan utslagna genom den centralisering som råder vid uppköp. De stora leverantörerna överlever därför att de är marknadsledande. De mellanstora, som vi, måste ta de möjligheter som finns.
Vikten av att en vara tillverkats i Sverige och att råvaran går att spåra har tonats ner. Idag är det fokusering på pris som gäller. Inom sektorn djupfryst har dessutom handelns märken ökat kraftigt och står idag för så mycket som var femte djupfryst artikel.

 *Är det inte en osäker tillvaro att vara denna typ av leverantör?
– Om man sköter sig som leverantör ska det mycket till innan handeln byter till någon annan. De har så många artiklar och kan inte hålla på och byta hela tiden. Det är dessutom ett fåtal personer som förhandlar om kontrakten, säger Anders Borghult och fortsätter:
– Vi har ett antal kunder, tre i Sverige och fler i Europa, alla dessa faller inte bort på en gång. Alla avtal löper inte ut på samma dag. Affärerna görs upp löpande.
Det företaget nu lägger kraft på är också att utveckla nya produkter som inte har konkurrens från handelns märkesvaror. Ett exempel på det är en serie med salladsrätter som de nyligen lanserat. Det är en nyhet på den svenska marknaden.
Nästa steg som han ser det är att utveckla produkter tillsammans med handeln mot att man får stå som leverantör under en viss tid.
– Det går inte att vila på gamla lagrar. Vi ska bevisa att vi kan vara med, det har vi bestämt oss för.