Carlsberg använder sig av en tjänst som kallas sjuk- och friskanmälan. Den säljs av sjukvårdsföretaget Medhelp och affärsidén är att minska kundernas sjukkostnader. Ledningen på Carlsberg är positiv, men Livsklubben vill stoppa den.

Den som är anställd på Carlsberg och vill sjukanmäla sig ringer inte längre till jobbet utan till entreprenadföretaget, Medhelp, där det finns möjlighet att tala med en sjuksköterska som tar reda på vad som är fel och ger råd om vad den sjuke själv kan göra för att bli frisk.

Medhelp skickar därefter ett mejl till den anställdes chef på Carlsberg, där det framgår vad det är frågan om för sjukdom och när den sjuke kan förväntas återkomma till jobbet.

Efter tre dagar ringer en sjuksköterska från Medhelp upp den sjuke och frågar hur tillståndet utvecklats och en revidering av tidpunkten för återkomsten till jobbet görs.

Enligt en beskrivning av tjänsten på Medhelps hemsida kan kunden förvänta sig en minskning av sjukkostnaderna med 20 procent.

Kostnadsbesparingen är möjlig, dels genom minskad administration, dels genom att en sjuksköterska på ett tidigt stadium ställer de rätta frågorna och ger råd som förkortar sjukperioden. Dessutom samlar Medhelp in ett statistiskt underlag om de sjuka som kunden kan använda ”i realtid på webben” för att hitta orsaker till sjukfrånvaron.

En toppentjänst kan tyckas, men arbetsplatsklubbarna inom Carlsbergkoncernen blev inte lika entusiastiska som ledningen.

– Vi uppfattar det som att Carlsberg köpt sig fria från sitt ansvar för de anställda. Man låter Medhelp behandla känsliga personuppgifter och samla in statistik. Vi är inte alls nöjda med den här ordningen och hur det har skötts, säger Sten-Olof Svensson, klubbordförande på Carlsberg i Falkenberg.

Klubben har i mbl-förhandlingar sagt nej till att låta ett entreprenadföretag sköta sjuk- och friskskrivning. Frågan har gått till central förhandling, men Carlsberg har ändå genomdrivit det. I april 2014 infördes den nya ordningen.

Inom Carlsberg känner många anställda en stark tvekan till Medhelps sjukanmälningstjänst.

– Vi är inte bekväma med det och vi har inte gett samtycke till att Medhelp hanterar våra personuppgifter. Vi tycker helt enkelt att det här är skräp, säger Sten-Olof Svensson.

Mycket snart gick det också fel. Medhelps mejlmeddelanden om sjukanmälan gick till fel personer på bryggeriet. Linjesamordnare som inte har chefsställning och inte har personalansvar fick dem. Förutom själva sjukanmälan innehöll meddelandena också personuppgifter om hälsa som inte var nödvändiga för att arbetsgivaren skulle kunna fullgöra sina skyldigheter att betala ut sjuklön, det var känsliga uppgifter om diagnos, symptom och om den sjuke varit nåbar när den blivit uppringd.

Kristina Nordström, förbundsombudsman på Livs, som drivit den centrala förhandlingen mot Carlsberg, tycker att det finns många juridiska och moraliska tveksamheter i hur Carlsberg hanterar sina anställdas personuppgifter och hur Medhelp som sjukvårdsföretag uppfyller sin tystnadsplikt.

I december 2014 lämnade Livs in en stämningsansökan mot Carlsberg till Arbetsdomstolen.

– Vi har valt ut två pilotfall för att driva frågan. Vi anser att Carlsberg som personuppgiftsansvarig brutit mot personuppgiftslagen, förklarar Kristina Nordström.

Livs hävdar i stämningsansökan att Carlsberg brutit mot personuppgiftslagens paragraf 13 eller alternativt 10. Carlsberg är ansvarigt för att ha behandlat personuppgifter avseende sjukdom och diagnos som blivit tillgängliga genom att Medhelp brutit mot gällande hälso- och sjukvårdssekretess.

– De anställda har inte gett sitt medgivande till att deras personuppgifter lämnas ut på detta sätt. Medhelp skickar också statistik till Carlsberg. Vi undrar vad det är för uppgifter.

Kristina Nordström ser en fara med hela upplägget.

– Den som sjukanmäler sig kan få intryck av att det är en person inom sjukvården som har tystnadsplikt som han eller hon talar med. Man ska ange när man beräknas återkomma till jobbet och man blir uppringd av en sjuksköterska på tredje sjukdagen för att få råd, men egentligen är det arbetsgivarens biträde som man talar med.

Carlsberg har ännu inte svarat på Livs stämningsansökan. Företaget har beviljats anstånd till den 11 mars. Tvisten har principiell betydelse för sjukvårdsföretagen och det är möjligt att det blir förlikning.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, säger att om tvisten går till ett avgörande och domstolen går på Livs linje så kan det få ett stort genomslag vad gäller möjligheten för sjukvårdsföretag att erbjuda den här typen av tjänster.