Svenska livsmedelsföretag har i snitt en exportandel på 30 procent av omsättningen, vilket är en låg siffra jämfört med andra svenska industrier som i många fall har en exportandel på 70 procent.
Svensk livsmedelsexport ökar med sex till sju procent per år, men det är från låga nivåer. Livsmedelsindustrins kapacitetsutnyttjande ligger bara runt 70 procent jämfört med andra industrigrenar där den ligger runt 90 procent.
I Exportrapporten – Vad kan vi lära av andra länder och industrier som presenterades i november listar Livsmedelsföretagen sex förslag på hur Sverige ska kunna öka sin livsmedelsexport som är förhållandevis liten.
Sex åtgärder föreslås:
1. Öka industrins förädlingsgrad genom satsningar på livsmedelsforskning.
2. Öka närvaron genom fler exportresor och ökat ministerdeltagande.
3. Regelförenkling genom översyn av svensk tolkning av EU-regler.
4. Tätare band mellan akademin, näringslivet och offentlig sektor.
5. Gratis rådgivning för företag som vill börja exportera.
6. Fler främjare – senast 2030 bör Sverige ha minst 50 livsmedelsfrämjare världen över.