Hästkött! Ett vanligt ord i dessa tider. Eller rättare sagt – icke deklarerat hästkött. Tänkte att jag skall försöka mig på en liten förklaring till det inträffade. Tycker att det fattas en bit i mediedrevet! Det är handelns agerande när det gäller prisförhandling.
Efter många år i branschen och då också i en del uppdrag i företagens styrelser har man skaffat sig en del erfarenhet. Utvecklingen har verkligen varit stor i kött­industrin. Dels har köttpriserna internationaliserats, dels har styrningen från handeln blivit markant i och med handelns egna varumärken som ökat i andel i allt större utsträckning. Detta har lett till en starkt ökad press på industrin som för att få dessa volymer är beredda på att låta sig prispressas till max.
För att ni ska få en hint om hur det går till kan jag berätta följande: I upphandlingarna till de stora orderna för handelns varumärke till exempel grillkorv, falukorv etc. sker det budgivning genom nätauktion. Tillverkarna sitter uppkopplade på sina kammare och bjuder under varandra. Lägst bud vinner.
Detta leder till att man tar en order till väldigt liten vinst eller ingen vinst alls, vilket inte precis gagnar utvecklingen inom livsmedelsindustrin. Dessutom för att kunna ta ordern är det inte sällan man är tvungen att få ner kostnaderna på råvarorna. Råvarukostnaderna är den största delen i köttföretagens omsättning, så det är oftast där man kan göra besparingar.
När det gäller företagens märkesvaror är de också föremål för prispress för att få lov att vistas på butikernas hyllor. När råvarupriserna stiger är det inte en självklarhet att höja priserna mot handeln. Dels måste man avisera en prisförhandling och sen måste man bevisa att höjningen verkligen redan skett!
I handelns villkor står det bland annat ”prishöjningar accepteras generellt INTE, skall det ske skall det aviseras EFTER att råvaruprishöjningarna inträffat”.
För att få till stånd en sådan prisökning överhuvudtaget ska den genomföras efter en aviserad förhandling och överenskommelse. Detta leder oftast till en ”fördröjning” på 4-6 veckor sedan råvaruprishöjningarna trätt i kraft.
Löneökningar, ökade transportkostnader eller dylikt är INTE föremål för prishöjningar. Denna utveckling har INTE lett till att våra livsmedel blivit bättre eller hälsosammare. Den gamla devisen är så sann så sann – man får vad man betalar för!
Men detta är livsmedel som du stoppar i din egen kropp! OCH låt medierna fokusera på de verkliga problemen när det gäller livsmedel! Skulle kunna skriva väldigt mycket till men det får bli bra så…
Håkan Persson