Hemma i garaget lyckades han med något som många biltillverkare inte klarar av. Att till lågt pris bygga en fungerande elbil.
Nu håller Bosse Abrahamsson på att konstruera nästa kärra. En ännu mer sofistikerad elbil med en räckvidd på hela 25 mil.

Allt började med att Bosse Abrahamsson blev arg. En kväll hemma framför tv:n såg han nämligen hur General Motors återkallade sina fullt fungerande elbilar – bara för att skrota dem. De ansågs helt enkelt inte vara lönsamma nog.
– Det gjorde mig förbannad. Så jag började undersöka hur det skulle gå att bygga en egen elbil. Jag hade funderat på det tidigare men nu fanns det bättre komponenter att köpa, berättar Bosse Abrahamsson som tidigare mekat med både bilar och elektriska truckar.

Lyfte ut den gamla motorn
Sagt och gjort. Han köpte in en begagnad lagom stor bil, en Mazda 626 från 1996, som ställdes hemma i garaget utanför Jönköping. Lyfte kort sagt ur den vanliga kraft­källan och satte i en likströmsmotor som byggdes ihop med växellådan. Tolv seriekopplade tolvvolts blybatterier, med en vikt på nästan 400 kilo, placerades under bagageutrymmet och i motorrummet.
Efter fyra månaders arbete och cirka 70000 kronor i utgifter, plus bilens inköps­pris, var bygget färdigt – en alldeles egen elbil som bara kostade 2:50 kronor per mil att köra. Det var tre år sedan.
– Jodå, jag använder bilen i dag och brukar köra till jobbet med den. I våras uppdaterade jag äntligen batterierna. Blybatterier är billiga men den sämsta typen och nu har jag bytt till lithium-järnfosfat. Det är stor skillnad.

Fördubblad räckvidd
De nya batterierna består av 48 celler, väger 100 kilo mindre och har mer än fördubblat bilens räckvidd. När Bosse undviker motorvägshastighet och håller sig till 70- och 90-vägar kommer han närmare 14 mil på en laddning.
– Men nu håller jag på att bygga en till. En lite mer sofistikerad bil med en mer energieffektiv motor som kan gå 25 mil på en laddning. Det är en navmotor utan rörliga delar, i princip skruvar man hjulen direkt på motorn. Men att bygga sin egen elbil är förstås en ekonomisk fråga. Allt tas från den egna plånboken, avslutar Bosse Abrahamsson.
Mannen som gått i land med något som många stora biltillverkare inte klarar av. Att till lågt pris bygga en fungerande elbil. Ett fordon som i det här fallet drivs med el som enbart kommer från vattenkraft.