Clea Borglund och Tamar Lominadze är födda på samma dag och börjar bägge två på Norra Latins fiktiva och anrika teaterlinje, men där slutar likheterna. Där Clea tillhör innefolket, infödd i teatervärlden, med en rik pojkvän på samma linje, är Tamar en nördig tjej från Östersund från en arbetarfamilj, känner ingen och är, till råga på allt, olyckligt kär i Clea.
Genom boken får vi om vartannat följa deras olika perspektiv och liv. Vi får se hur de egentligen hade kunnat vara närmare varandra, men skiljs åt av klass och olyckliga omständigheter. Tamar följer Cleas liv genom den scen som sociala medier utgör, när de istället hade kunnat prata, ser hur den till en början lyckliga relationen med Cleas pojkvän snart övergår i något som liknar medberoende.
Men Tamars bekymmer slutar inte där. Norra Latin är en klassisk spökhistoria förlagd på ett gymnasium i Stockholm. Det är lätt att känna igen sig i skolmiljön, med sina kärlekshistorier och sitt skvaller, sina hierarkier och lärare som inte förstår hur mäktiga de är. Men jag känner också igen mig från de skräckfilmer jag såg på den tiden. Hur spöket, trickstern, teatermonstret söker sig till den som är utanför och ensam. Tamar kontaktas av Erling Jensen, en före detta elev vars öde hon långsamt nystar upp. Hon har alltid drömt om magi och övernaturligheter, men blir så klart chockad när det händer.
Vad vill spöket och vad är det för mystiskt öde, för olycka, som ligger bakom? Är det rent av spöket som hjälpt henne att komma in på teaterlinjen, för att i sin tur kunna kräva återbetalning? Författaren tar med oss till ett fyrtiotal där klasskillnader och lärare var ännu strängare, där utomäktenskapliga barn som Erling, var något man talade tyst om.
Tamar bär på kunskapen om spöket, men också på en känsla av att egentligen inte tillhöra, att ha lurat sig in på den 140 år gamla skolan, och att det bara är en tidsfråga innan hon upptäcks och kastas tillbaka till Östersund.

I romanen ligger teater och magi nära varandra, skådespelarna skapar bokstavligen magi på scenen. Spöket är lika mycket ett offer som ett hot, någon som vill bli befriad från sin ensliga jordevandring. Men Tamar är inte den enda som är inblandad, även ett slutet och mäktigt magiskt sällskap är ute på jakt. Situationen blir farlig för de inblandade och spännande för läsaren. Jag kommer underdogen Tamar närmast, faktum är att jag kanske hade kunnat undvara Cleas perspektiv. Ibland önskar jag mig också lite färre gymnasieintriger och mer skräck, men på det stora hela tror jag att kombinationen av igenkänning från tonåren, samspelet mellan det anrika och moderna, och vår rädsla och lockelse inför mörkret, är det som gör Norra Latin till både spännande och medryckande läsning.
Norra Latin är den första boken i en serie övernaturliga spänningsberättelser från ett modernt Stockholm där allt inte syns på ytan.
Henrik Johansson
Norra Latin, Sara Bergmark Elfgren, Rabén & Sjögren 2017.