En cykel? Nej, snarare ett nytt slags motorfordon. Elcykeln är ett smidigt transportmedel som ger en viss motion utan att föraren behöver bli genomsvettig.
Jag flyger fram. Åtminstone känns det så. Det här är nämligen första gången som jag sitter på en elcykel. Och det går undan. Uppförsbackar tas i ett nafs och jämfört med en vanlig hoj får jag nästan trampa för lite. Först när den tyngsta växeln har lagts in får benen känna att de jobbar.
– Många byter bilen mot en elcykel. De sparar pengar och får röra sig på köpet. För någon som inte cyklat tidigare blir det en bra motion att ta elcykeln till arbetet fem dagar i veckan, säger Pelle Sjödin, butikschef på Ecoride i Göteborg, ett företag som tillverkar ett tiotal olika elcykelmodeller.

Och intresset för det nya fordonet växer stadigt. Än så länge utgör Sverige en liten marknad men nu är tiden mogen. De flesta svenskar vet vad en elcykel är.
Den är utrustad med en elmotor som arbetar upp till 25 km/h. Det krävs inget förarbevis och kraftkällan förstärker endast tramptagen. Hur lätt eller trögt det ska gå justeras enkelt med växlarna. Den stora fördelen är att man kan åka långt utan att ta ut sig. Man blir inte genomsvettig och inte tvungen att duscha efter färden.
Genom detta blir elcykeln ett modernt fordon som attraherar en ny målgrupp. Många som köper den är vana vid att köra bil och slipper nu vägtullar, parkeringsproblem och höga kostnader. Elcykeln är effektiv i storstäder och ett alternativt transportmedel för längre resor än en vanlig hoj.
Ecorides bästsäljare heter Ambassador, en bekväm basmodell med damcykelram, åtta växlar och en prislapp på 16 000 kronor. Betydligt dyrare än en traditionell hoj. Det finns billigare varianter men man får vad man betalar för.

Och priset är inte den enda nackdelen. En elcykel väger uppemot tio kilo mer än en vanlig hoj och körs ofta snabbare vilket ställer krav på bromsarna.
Därtill är ett elekipage stöldbegärligt och måste laddas ganska ofta. I tester har batterierna fått kritik för att behöva laddas under betydligt längre tid än vad som anges.
Men jämfört med en bil kräver elcykeln inte mycket underhåll. Dessutom är den klimatsmart och ger föraren en viss motion.
Det är inte konstigt att fordonet är i ropet.

KORTFAKTA • ELCYKLAR

Det fanns faktiskt batteridrivna trampcyklar redan på 1890-talet.
Några elcykelmärken i Sverige är Batavus, Biltema, Crescent, Ecoride, My Eco och Tunturi.
Elmotorn kan sitta centralt eller i fram- eller baknavet. Den kontinuerliga effekten får vara högst 250 watt.
Nästan alla elcyklar har lithium-ion-batterier, li-ion, som är lätta och snabbladdade.
Batterierna har väldigt olika räckvidd. Vanligt är att det klarar en körsträcka på fyra-fem mil.
För att elcykeln ska vara lättare att leda är den ofta försedd med walkassist, som gör att motorn hjälper till.
En elhoj kostar från 6  000 kronor och uppåt. Det finns cyklar i segmentet över 100 000 kronor.