De läses av hundratusentals men lyckas sällan tjusa kritikerna. Hur bra är egentligen bästsäljarna? En ny bok reder ut vad som utmärker böckerna på topplistorna.

[Ur nummer: 06/2011] Vad förenar så skilda romaner som Åsa Linderborgs Mig äger ingen och Jan Guillous Ondskan? Båda har sålt i flera hundra tusen exemplar. Men annars är likheterna inte slående. Vad gör egentligen en bok till en succé?
– Förlagen är ofta ödmjuka och erkänner att det inte går att veta på förhand, säger journalisten och författaren Lina Wennersten.
Hon och Katarina Lagerwall, också journalist, har ändå försökt se gemensamma stråk i böckerna som klättrar över 100000 sålda exemplar, i boken Konsten att skriva en bästsäljare (Alfabeta förlag, 2011). Nyfikenheten drev dem att intervjua författare, förläggare och litteraturvetare på jakt efter ett svar.

”Lite fult med bästsäljare”
– Det har varit lite fult att ta ordet bästsäljare i sin mun. Vi värderade inte, det handlar ju bara om en bok som blir läst. Men många författare upplever att det de skriver får lägre litterärt anseende i takt med ökande försäljningssiffror, som om en bok blev sämre för att den säljer bra, säger Lina Wennersten.
Att det är svenska böcker som letar sig in på topplistorna är relativt nytt. På 1980-talet var det Sydney Sheldon och Grottbjörnens folk som sålde bäst. Numera efterfrågas svenska författare i hela världen.
– Det har varit en successiv utveckling, där Mankell stod för det rejäla genombrottet. I hans kölvatten kom sedan många fler, säger Lina.
Hon har fått en helt ny respekt för arbetet bakom de bästsäljande böckerna.
– Det har blivit mer och mer komplicerade intrigflätor, man måste vara ganska strukturerad för att kunna skriva en sådan här bok, säger hon och berättar om Jan Guillous researchpärm, som är sprängfylld med anteckningar, läsarbrev och korrespondens med myndigheter.

Pussel och igenkänning
Det finns ingen entydig väg till att skriva en bästsäljare. Men Lina Wennersten och Katarina Lagerwall ger ändå ett antal nycklar. Läsarna vill till exempel bli involverade, och få någon sorts pussel eller gåta så att de får tänka själva. Igenkänning är en annan viktig del.
– Därför har antalet huvudpersoner också ökat, som i Snabba Cash och Millenium-trilogin där det finns fler att identifiera sig med, säger Lina.
Infotainment är också populärt, underhållning där man lär sig något, som i Jonas Jonassons skröna över 1900-talet: Hundraåringen som försvann.
Men kan man alltså lära sig att skriva en bästsäljare?
– Det går att öka sina chanser. Många skriver nog för sig själva. Men gemensamt för alla dem vi intervjuat är en respekt och förståelse för läsaren, säger Lina Wennersten.