Bokprojekt. Hur talar man om fascism i en tid då bruna partier gjort entré i Europa, i en skala som vi inte sett sedan 1930-talet? Det frågar sig åtta röster från den europeiska konstvärlden i en bok som Tensta konsthall presenterar: ”Art and the F word: Reflections of the browning of Europe”.

Den bygger på ett samarbete mellan Tensta konsthall och Galerija Nova i Zagreb, samt Grazer Kunstverein i Graz. Från Tensta handlar det om den tidigare utställningen ”Rapporter från nya Sverige”.

Filosofer och konstnärer spårar en tyst fascism, dold i byråkratiska processer som påstås vara nödvändiga för nationen.

I Lawrence Abu Hamdans ”Contradictory Phonemes” intervjuar han exempelvis vd:n för det Sverigebaserade företaget Sprakab, som använder språkmelodi och uttal av nyckelord för att kartlägga flyktingars ”verkliga” identitet, i asylärenden. Den isande kalla synen på människor blottläggs genom att Abu Hamdan ställer myndighetsspråket mot funderingar kring människors brokiga historia och språkets natur.

Boken igenom kontrasteras konstens undersökande natur mot byråkratiska, inhumana praktiker.

Ett annat projekt prövar vilka som har rätt att göra sin röst hörd i Europa. Intressanta essäer analyserar hur bilden av ”barbarerna” ofta projiceras på andra.

Boken visar hur konsten i bästa fall står för alternativa tolkningar. Allt i den är inte lättillgängligt, men det finns också en anledning: här är ett motstånd mot förenklingar, mot en instrumentell syn på människan.

Ett nej till fascismens förtryckande, svartvita värld.