PÅ SPANING Victor Estby

Nr 7-8/2022

När jag för omkring tio år sedan jobbade på tidningen Transportarbetaren minns jag särskilt sopgubbarna av förbundets organiserade yrkesgrupper. Dels för att de inte försökte höja sin status genom att uppdatera namnet på yrket till något mer ljust-och-fräscht-designat. De var stoltast av alla ändå, i sig. De var ytterst medvetna om sin och sitt arbetes betydelse. Och när de under min tid på förbundskontoret i Stockholm inte var nöjda med hur Transportarbetareförbundet löst en konflikt med arbetsgivarsidan – helt enkelt, enligt sopgubbarna, gett upp för lätt – var det enda gången jag upplevde att de annars så självsäkra tjänstemännen och förbundsledningen darrade. Om de som tar hand om vårt avfall strejkar blir det snabbt ett stinkande kaos och dessutom kunde inga bli så arga som sopgubbarna. 

Det finns de som hävdar att det inte längre finns några arbetare; då har de inte upplevt sopgubbarnas ursinne. Vid konflikten för tio år sedan vällde de in på förbundskontoret, förbi receptionen, i sina arbetsoveraller bland glasväggar och möbler i ljust trä och stormade in på förbundsordförandens rum. Det var bara för honom att släppa allt annat och ta emot dem och deras raseri. 

Jag tänker på det där när jag ser den senaste av allt fler Hollywoodproduktioner med arbetarklassen i huvudrollen. Clean är ett slags Taxi Driver 2.2. Med Adrien Brody (som även skrivit manus, musik och producerat) i huvudrollen som sopgubbe, mer samlad än De Niros taxichaffis, men lika hänsynslöst beskyddande en ung, extremt utsatt flicka i delstaten New Yorks våldsamma kloakhål. Den här gången med världsstaden på östkusten utbytt mot mindre staden Utica längre västerut i delstaten. 

Vreden hos Brodys sopgubbe med det något övertydliga namnet Clean är knappast fackligt förankrad. Kommunala, ergonomiskt utformade, placerade och rättvända sopkärl existerar inte här. Han släpar trasiga sopsäckar, ljudanläggningar och cykelramar till sin sopbil. Och hans Taxi Driver-lika tankar och resonemang om det smutsiga samhället är mer en reaktion på narkotikahandelns, gängvåldets och maffians makt över vanliga amerikaners vardag. 

Vartefter framkommer det att Clean har en bakgrund som skoningslös hitman och när de kriminella passerar hans gräns hämnas han inte bara med våldsstädarens vapen och brutalitet. Brodys från början tillsynes stillsamma, skörögda sopgubbe visar sig förstås också ha den renhållande arbetarens möjligheter att skrämma de mest kallhamrade och grymma knarkmafiosos från vettet. 

Filmen finns att strömma på nätet.