[Ur nummer: 11/2004] Boktitel: En grind av mörker av Tony Samuelsson,
Wahlström & Widstrand, 2004

Tony Samuelsson har ofta mötts av epitet som ”ung, lovande arbetarförfattare” och när han efter några års uppehåll i romanskrivandet återkommer med ännu en bok med arbetare från Stockholmsförorten Farsta i centrum kommenterar han själv dessa omdömen i en intervju i Svenska Dagbladet:
– Litet som att säga handikapproman om jag vore handikappad. Var gärna med och lek men bara på de premisser vi har satt upp, säger han.
Förutom det förment behjärtansvärda men samtidigt nedlåtande så är det för mig också många andra varningsklockor som börjar ringa av ordet arbetarförfattare. Det signalerar schabloner, i värsta fall röd revolutionsromantik och en slags ursäkt för – tråkighet, brist på spänning och nerv, eftersom arbetarklassens vardag under kapitalets ok liksom alltid är så grå…
I kombination med att Tony Samuelsson själv säger att han inte är någon vän av ”spänningsläsande” så var det med viss bävan och laddad med fördomar som jag grep tag om romanen.

Oj vad jag fick på nöten! Förtjust efter en minut, fångad efter ett kapitel och alldeles strax helt förälskad…
Om Tony Samuelsson inte gillar ”spänningsläsande”  med deckarnerv ska han inte ge ut såna här fördärvande böcker…

Romanens huvudperson Yvonne är expedit vid sminkdisken på ett varuhus i Farsta och lever med den politiskt engagerade och mycket vackra dottern Felicia.
Felicia är på väg till Israel för att leta reda på en far som hon aldrig mött när hon drabbas av en smitningsolycka och hamnar på sjukhus med livshotande skador. Yvonnes bror och Felicias stand in-pappa Billy tar sig an jakten på bilföraren som skadat hans systerdotter och lämnat henne vid vägkanten.

I kulisserna smyger den skygga sminkkunden Burfågeln och hennes man – hustrumisshandlaren ”maken”, Felicias betydligt äldre älskare, fackförbundspampen Sven, den hemlighetsfulla, stillsamma butiksägarinnan Diana, Yassir Arafat, Stig Dagerman och många andra.
När Felicia till slut vaknar upp ur sin medvetslöshet och berättar vad hon varit med om under sin flera månader långa koma är hennes livssyn och personlighet delvis förändrad. Hennes upplevelser tycks också förändra hennes omgivning.

En av många sköna detaljer i romanen är den sakkunskap om smink och kosmetika och vad dessa produkter betyder som ”unge proletärförfattaren” Samuelsson visar upp.