De var rena rama revolutionen! Volvo F10 och F12 förbättrade chaufförernas arbetsmiljö och blev snabbt kopierade av andra tillverkare. Nu fyller lastbilsserien 40 år!

Det var ingen lek att vara lastbilschaufför. För bara några decennier sedan var fordonen trånga och obekväma, förarna satt illa och kunde få hörselskador. Bilarna var helt enkelt inte utformade efter användarna.
Men detta skulle Volvo F10 och F12 ändra på. Modellserien presenterades 1977 och erbjöd en rad finesser som gjorde förarens liv lättare.
– Ratten var ställbar och stolarna justerbara. Förarmiljön var betydligt tystare och hela hytten fjädrad. Tidigare hade många chaufförer dragits med ryggproblem men här satt de bekvämt, berättar Thomas Wadman, en av grundarna till Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb.
Han står vid en lastbil från premiäråret. Den har en rejäl framruta och dubbla par strålkastare. Formspråket är kantigt, fronten platt och föraren sitter ovanför motorn och kör.
Fordonet var utrustat med integrerad luftkonditionering, en nymodighet i Europa. Tidigare utgjordes den av en fyrkantig låda som blåste en kall stråle rätt ned i förarens nacke, och inte sällan orsakade stelhet.
Därtill var Volvo Lastvagnars säkerhetshytt inredd med mjuka material utan vassa detaljer. Allt för att skapa en säkrare miljö. Motorn var en kraftfull turboladdad rak sexa, på tio respektive tolv liter.

Företaget hade skapat en dundersuccé. Men vägen dit hade varit både lång och krokig.
– Volvo drogs med åtskilliga kvalitetsproblem. Det sades att ingen på företaget vågade svara i telefon, eftersom garantiärendena var så många, minns Sten Langenius, som blev vd för Volvo Lastvagnar 1977.
Men bolaget storsatsade med målet att bli den främsta lastbilstillverkaren i världen. Och tog redan två år senare nästa stora steg.
– Då kom Globetrotter, en rymligare version där hytten hade en överbyggnad med förvaringsutrymmen. Sängarna var större och föraren fick plats att stå upp för att till exempel byta kläder. Som tillval fanns kök, kylskåp och rinnande vatten, berättar Thomas Wadman vid en vit F10 Globetrotter från 1984.
Lastbilsvärlden hade aldrig sett något liknande. F-serien, med Globetrotter i spetsen, blev en ledstjärna. Den kopierades av andra tillverkare och kom att produceras fram till 1994. Vid det laget hade det byggts över 200 000 exemplar.
Grattis på 40-årsdagen!