Jazzmusiken skapades av svarta musiker runt 1900, i New Orleans i USA. Svenska musiker hängde på och i början av 1920-talet fick vi de första svenska orkestrarna som spelade jazz. Den nya musikformen blev snabbt populär bland ungdomar, men orsakade moralpanik i konservativa kretsar. I många fall var utfallen grovt rasistiska som när jazzens största profil, Louis Armstrong vid sitt Sverigebesök kallades en brölande apa.
Den tidiga jazzen dog aldrig ut, men ersattes på 1920-talet och framåt av swingmusik, ofta med storband som spelade svängig musik, mestadels gjord för att dansa till. Mest känd blev musikformen här i Sverige genom Alice Babs slagdänga, Swing it magistern från 1940, från filmen med samma namn.

Vid ungefär samma tid revolutionerades jazzen med bopmusiken. Denna musik var, och är, hektisk och intensiv med långa solon. Bopen förvandlade jazzen från dans- och underhållningsmusik till en konstform att lyssna till och fick snart efterföljare i Sverige som trumpetaren Rolf Ericson och trombonisten Åke Persson.
Göran Jonsson visar i sin bok Frihetens blå toner hur den svenska jazzen i stort sett följer utvecklingen i USA, men också hur något sker här i början av 1950-talet. Man upptäcker att det finns likheter mellan den svenska folkvisans vemod och bluesmusiken. Vi får en jazz på svenska. Först ut är en av den svenska jazzens allra största och en av de få som nått världsrykte, barytonsaxofonisten Lars Gullin. Skivan som just heter Jazz på svenska med pianisten Jan Johansson och basisten Georg Riedel blev den mest sålda jazzskivan i Sverige någonsin.

1950- och 1960-talen blev något av Jazzens guldålder i Sverige. En rad skickliga musiker kom fram och dessutom gästades landet av de allra största från USA som Miles Davis, John Coltrane och Charles Mingus. Senare har den alltför tidigt bortgångne pianisten Esbjörn Svenssons trio nått världsrykte. Och jazzen i dag då? Jo, en lever i alla dess former och har hälsan.
Göran Jonssons bok är både mycket välskriven och informativ, ett måste för alla oss jazzälskare och alla andra också.
Hans Falk
Göran Jonsson, Frihetens blå toner. En berättelse om jazzen i Sverige, Carlssons, 2018.