”Årets bästa minne på Facebook”

Nr 4/2019

När Facebook tar fram årets bästa minne, i form av några bilder på Lusen i redaktionens papperskorg med alla benen i vädret, känns det inte bra. Är det så jäkla fattigt hans liv har blivit?
– Ja, det är inget vidare, säger Lusen.
– Men så erbarmligt dåligt är det väl inte. Du har ju skrivit vackra saker också, poetiska texter. Varför lyfter inte robotarna fram dem?
– Det mesta jag skriver hamnar i papperskorgen. Det är väl därför bilden på mig i papperskorgen har valts ut. När jag googlar får jag numera bara upp annonser om nya kontorsmöbler och artros. Jag har ju så förbannat ont i fötterna. Det är inte mycket poesi i det och det gör att jag har tappat all inspiration, säger Lusen.

Och vi förstår honom. Googles och Facebooks annonser för kontorsmöbler och behandling av artros väcker ingen inspiration, det blir ingen stor konst av det. Bara det gamla vanliga kommersiella geschäftet. Det behövs riktiga verk av journalister, musiker, författare, skådespelare för att inspirera. Det är som viskleken, att formulera saker och omformulera.

Men denna visklek som har pågått i decennier måste vara äkta, måste vara hederlig, annars går det inte. Den kan inte hållas vid liv av algoritmer, för då dör allt, det vissnar. Det blir bara fejk.
– Därför är det bra att Jytte Guteland och de andra sossarna hade modet att rösta för EU:s upphovsrättsdirektiv. Det är nödvändigt att försvara konstnärers, musikers, författares rätt att få betalt för det de har skapat. Annars vissnar allt och blir till årets bästa robotminne på Facebook.
– Det säger ni bara för att det var svenska EU-sossarna röstade för ett internet med skyddad upphovsrätt, säger Lusen.

Då blir vi upprörda. Vad är det för snack? Kolla Journalistförbundet, Musikerföbundet, Författarförbunet. De är alla positiva till direktivet om upphovsrätt som röstades fram strax efter klockan 12.30 den 26 mars 2019 av en majoritet i EU-parlamentet.
Upphovsrätten är nödvändig för det fria ordet, kreativiteten och den seriösa journalistiken. Annonsintäkterna ska inte gå till Facebook och Google som inte återinvesterar dem i god journalistik.
– Så det finns hopp, menar ni?
– Ja, säger vi, den 26 mars kommer att bli Årets bästa minne på Facebook.