[Ur nummer: 03/2003] Äntligen har livet blivit lättare att leva! Det finns verkligen hopp om framtiden! Utropar lusen och ser oförskämt belåten ut.
– Varför är du så glad? Undrar vi lite surmulet för vi tycker inte att det finns speciellt mycket att glädjas över.

– Jo, det ska jag tala om. Jag har länge varit trött på alla dessa val man ska göra hela tiden. Jag menar nu inte val av parti utan allt annat som elbolag, telefonbolag, mobiloperatör, försäkringsbolag, bank, pensionsförvaltare, och så vidare. Och har man barn ska man lyckas välja bästa daghem, skola och gymnasium. Nu finns det tack och lov ett område som blir mer och mer fredat från detta eviga väljande.

– Vilket då om vi får fråga?

– Maten! Det är helt fantastiskt. Antalet val har minskat drastiskt. Sakta men säkert håller handeln på att införa planekonomi. Vi slipper all förbannad valfrihet.

– Hur menar du nu?
– Jo, oavsett vilket namn som står på varan så kan det vara samma tillverkare och samma innehåll. Ni har ju själva skrivit om de tre kedjornas frukostflingor som kom från samma fabrik i Holland.
– Du tänker på handelns egna varumärken?

– Just det. Dessa får allt större utrymme i affärsdiskarna. Och ni trodde kanske att era flingor var ett scoop? Idag är det dock mer regel än undantag att samma tillverkare döljer sig bakom Icas, Axfoods och Coops konkurrerande varumärken, framför allt på charksidan. I tidningen Land Lantbruk stod det att Atria Lithell tillverkar falukorv åt både Ica och Coop samt säljer de egna varumärkena Lithells och Lars Jönsson. Jag har också hört att Samfood i Fosie producerat bacon åt samtliga kedjor och att Rouse Poultry gör kycklingfilé åt samtliga.

– Tyvärr kan vi inte hålla med dig om att det här är så bra. Vi är faktiskt rätt kritiska mot denna utveckling.
– Vad dumma ni är! Tänk vad skönt det är att veta att innehållet är detsamma oavsett namnet. Inget grubblande över vad som är bäst. Nej, åter till sovjettänkandet. Glöm inte att de också var bäst i hockey.