Ingela Stenson, 70 år, har inga planer på att sluta jobba och har många uppdrag bland annat som trendspanare åt United Minds. Foto: Privat

Hon är lattemamman i cerise kläder, som under många år projektlett Årets kock. Hon är en livsnjutare av rang som brinner för svensk mat och den svenska livsmedelsbranschen. Möt Ingela Stenson, som utsetts till en av Sveriges starkaste matprofiler, och som trots sina nyss fyllda 70 år inte har några planer på pension. 

Ingela Stenson fyllde jämnt för bara några veckor sedan. Döttrarna kidnappade henne den dagen som självklart inleddes med ett bad.

– Jag badar året runt här på Stora Essingen där jag bor. Sen blev det Liljevalchs, och vidare till NK där jag fick jag välja ett snyggt läppstift och sen bada i ett rosa bollhav på Milajki och så avslutade vi med en middag på Sturehof, säger hon glatt. 

Trots att hon passerat pensionsåldern arbetar hon för fullt med mat- och samhällsfrågor, bland annat som trendspanare åt United Minds och som chefredaktör inom nätverket Livsmedel i fokus. 

– Det jag gör just nu är väldigt roligt och jag tänker fortsätta, säger hon. 

När hon känner att hon vill lämna nuvarande uppdrag vet hon redan nu vad hon ska pyssla med. Hennes egna koncept med att göra en manual för vad hon kallar ”Min Plan för Livet” – ett koncept för att kunna få ut så mycket som möjligt av livet.

–Tanken är att jag ska inspirera människor i det som varit ett framgångsrecept för mig. De flesta av oss lever utan plan, allt bara sker. Det bara hände att man började jobba med det yrke man har, det bara hände att man blev kär. Jag tror att man kan ha nytta av att stanna upp och utvärdera, hur vill jag ha det? När flyter mitt liv som bäst? Vilka människor har jag runt mig då? Kan jag få mer av det?

Ingela är född och uppvuxen på en gård i Sörmland. Hon har ett hus på gården men driften av den sköter Ingelas lillebror tillsammans med sin son.

– De sysslar med grisuppfödning. De producerar äkta svensk lufttorkad skinka som säljs på Ica, säger hon stolt. 

Ingela själv var dock aldrig sugen på att bli bonde.

– Nej, men det var där allt väcktes, det var där mitt intresse för mat, livsmedel, samhällsfrågor och politik startade. 

Hon slår ofta ett slag för svenskt kött och menar att debatten kring att kött är dåligt för klimatet är missvisande.

– Vi behöver äta kött av flera anledningar, för våra öppna landskap, den biologiska mångfalden för vårt protein- och järnintag. Kossan är outstanding för naturens kretslopp. Men sen äter många människor för mycket kött. Ät i stället mindre, men bättre kvalité.

Ingelas mamma, som var bondmora, hade ett överflöd av kött att tillgå men det slösades aldrig och allt togs tillvara. Framför allt serverades det alltid olika rätter av rotfrukter och grönsaker till. 

För några år sedan utsåg tidningen Restaurangvärlden Ingela Stenson till en av de starkaste matprofilerna i Sverige. Under hennes tid på Jordbruksverkets Provkök var hon med och lanserade kvarg, som blev Kesella och Creme Fraiche, och tog fram recept på hur dessa två, idag väldigt populära produkter, skulle kunna användas i matlagningen, framförallt i konsumenternas kök. 

Nästa steg i karriären blev hos Svensk Mjölk, mejeriernas branschorganisation. Ingela såg bland annat till att Caffe Latte sattes på kartan i Sverige. 

– Sedan dess kallas jag för ”lattemamma original”. 

Mjölkfrämjandet blev startskottet för alla år som Ingela Stenson arbetat med mjölk och mejeriprodukter, följt av Årets Kock och Ostfrämjandet, senare även under fyra år Bocuse dÒr, EM och VM i professionell matlagning.

– Årets kock uppkom för att säkra marknaden för svensk mjölk och mejeriprodukter, PR- eventet visade hur kockarna kunde laga riktigt god mat på svenskt smör och grädde. Ambitionen var att uppgradera kockyrket och visa upp nya trender och tekniker. 

Ingela leder ofta trendseminarier, till det senaste lyckades man få dit landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (s), som talare. 

– Hon är engagerad och har ett förflutet från både industrin och restaurangbranschen och det är en stor fördel, säger Ingela Stenson, som arbetat med de flesta jordbruks- och landsbygdsministrar.  

• Vad tror du att matbranschen och livsmedelsindustrin kan göra för att öka attraktionskraften? 

– Tittar man på gastronomi så har Årets kock haft en stor del i att kockyrket blivit mer populärt. Men hela branschen och industrin måste belysas mer för att bli attraktiva som arbetsgivare och jag tror att både föräldrar och SYO-konsulenter spelar viktig roll. Idag ses till exempel inte servitris/servitör som ett yrke man arbetar i hela livet. Men hur kvalitetshöjande är det inte för en restaurang när de har servitriser som arbetat länge i branschen och kan sin sak? 

– När det gäller industrin handlar det om att bli en attraktiv arbetsgivare, det är inte alltid lönen som är viktigast, för yngre människor spelar stämningen på arbetsplatsen stor roll och att man får vara med och bidra till något större, att få göra gott. Mat kommer vi alltid att behöva, så livsmedelsbranschen är definitivt en framtidsbransch. 

• Vilka är de största utmaningarna för livsmedelsbranschen just nu? 

– Det är såklart världsläget med det spända politiska läge som uppstått med Putins invasion av Ukraina. Ukraina har stått för en stor del av veteproduktionen, de har en av världens bästa matjordar och skulle kunna förse hela Europa med vete. Men nu läser jag att 40 procent av deras jord förstörts i kriget. De stora kostnadsökningarna är mycket allvarliga för branschen, det blir dyrare mat för konsumenterna och för bönder och livsmedelsföretag ökar priserna på de flesta insatsvaror, drivmedel och energi.

• Har du några sköna sommarplaner? 

– Jag har nyligen byggt ett växthus så där ska jag spendera mycket tid. Jag odlar grönkål, aubergine, persilja, paprika och tomat, bland annat. Sen odlar jag grå ärta, inte för att det kommer att bli någon stor skörd utan för att de har vackra små blommor. 

• Du klär dig oftast i cerise? Hur kommer det sig? 

–Jag var på en färganalys på 80-talet och då konstaterade man att cerise är min färg. Till den har jag adderat lite lila och grönt, alla andra färger – framförallt beige – rök ur min garderob och så har det fortsatt vara. Färg ger mig kraft, säger hon.  

Fakta: Ingela Stenson

Ålder: 70 år. 

Familj: Döttrarna Karin, 40 år, och Britta, 38 år. Fyra barnbarn. 

Intressen: mat, kommunikation, samhällsfrågor, musik, särskilt Ulf Lundell.

Utbildning: Hushållslärare, PR & kommunikation, journalistik.

Bakgrund: Har en lång erfarenhet från kommunikation, PR och ledarskap och har även arbetat med kommunikation och marknadsföring inom Marknadsföreningen i Stockholm.

Uppdrag: Trendspanare på United Minds, ledamot i Kungliga skogs- och lantbruksakademin, KSLA. Styrelseledamot i Gastronomiska Akademiens och Måltidsakademiens vänförening, Chefredaktör för tidskriften Livsmedel i fokus, engagerad i nätverket med samma namn, nu senast som moderator på Trendseminarium i Stockholm och i september för Livsmedelsdagarna som i år kommer att ha temat Next generation – Framtidens livsmedelssystem.