De senaste fyra åren har branschorganisationen Livsmedelsföretagen frågat svenskarna vilken mat eller dryck som varit mest trendig eller aktuell under året.

2018 var det grönkål, 2019 kål och 2020 seglade potatisen upp som vinnare.

Och förra årets hetaste livsmedel är alltså vegetariska alternativ till kött, som formbar färs, oumph, tofu, tempeh och quorn. 

– Vegetariska alternativ till kött är en oerhört spännande produktkategori. Svenska producenter som Atria, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans kök, Orkla Foods Sverige/Anamma och VegMe driver utvecklingen av vegetariska alternativ på ett sätt som hade varit svårt att förutse bara några år sedan. 

Det allt större utbudet av vegetariska alternativ har lett till att svenska köttproducenter nu tar fram produkter med högre vegetariskt innehåll.

– Och de har god hjälp av att svenskarna är ett nyfiket folk som gärna utmanar sig själva när det gäller mat och dryck, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen. 

Undersökningen har gjorts av Demoskop och baseras på resultatet av 1473 tillfrågade personer.