Arla Foods satsar stenhårt på att bli ett av de ledande mejeriföretagen i Europa och i världen. Under den senaste månaden har samarbeten och fusioner trillat in. Arla har tecknat ett avtal med kinesiska Biostime som säljer barnmatsprodukter i Kina.
Enligt avtalet ska Arla producera och leverera mjölkpulverprodukter baserade på dansk mjölk och som producerats vid Arlas mjölktork Arinco i Videbaek i Danmark.
Några dagar tidigare meddelade Arla att företaget ska gå in som indirekt delägare i Kinas största mejeri, Mengniu. Det är en investering på 1,7 miljarder danska kronor som syftar till att mångdubbla exporten av europeisk mjölk till Kina. Inte bara pulver utan många olika mejeriprodukter ska säljas under Arlas varumärke till kinesiska konsumenter. Partner i denna affär är Kinas ledande livsmedelsföretag COFCO.
I Europa har Arla fått klartecken från ägarna för fusionen med bondekooperativa Milk Link i Storbritannien och nordtyska Milch-Union Hocheifel, MUH. Det kommer att öka omsättningen med 9 miljarder danska kronor. För ägarna – mjölkbönderna – innebär det att nya ägare tillkommer. Brittiska mjölkbönder ingår nu i ägarkretsen. Med MUH utvidgas den tyska kretsen av bönder. Dessutom tillkommer ägarbönder från Belgien och Luxemburg.
Arla kommer om affärerna går i lås att ha ägarbönder på alla sina största marknader. Förutom i Danmark och Sverige så kommer Arla att bli ledande mejeriföretag i Storbritannien. Med Milk Link som är örikets största osttillverkare har man ett fullt produktsortiment.
Arlas svenske presschef Claes Henriksson är inte insatt i detaljerna vad gäller de globala affärerna, men han poängterar att det här är den största affären som gjorts sedan Arla Foods skapades genom fusionen mellan de svenska och danska mejeriföretagen.
– Syftet är att ge bönderna ett så högt mjölkpris som möjligt, säger han.
Men situationen ser olika ut i olika länder. I Sverige har mjölkproduktionen minskat och vi är inte längre självförsörjande. Det är framförallt ostimporten som har ökat. Export av svensk mjölk förekommer i form av mjölkpulver från Vimmerby-torken. Men i andra delar av Arla-koncernen ser det annorlunda ut. I Danmark har de danska mjölkbönderna stort behov av att exportera.
Det är mot den bakgrunden som Arlas tillväxtstrategi ska ses. Det kommer att bli en ökad mjölkproduktion i Europa när de europeiska mjölk­kvoterna avskaffas 2015. Den ökade produktionen kommer att leda till ett överskott som behöver exporteras. För Arla är Kina den stora tillväxtmarknaden med 1,3 miljarder konsumenter.
Ur facklig synpunkt innebär affärerna att nya representanter kommer att tas in i Arlas europeiska företagsråd.
–Vi har redan idag ett bra samarbete mellan facken i Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien, säger Mikael Larsson, som för Livs räkning sitter i företagsrådets arbetsutskott.
Men han konstaterar också att sådana här stora strukturella förändringar som berör flera länder kan få betydelse för investeringar och jobb i framtiden.