Arlas ekologiska mjölk med texten ”netto noll klimatavtryck” har röstats fram, av Äkta vara, som årets matbluff. Det är ett pris som ingen livsmedelstillverkare vill ha. 

Arla har gjort en så kallad ”greenwashing” där produkten framställs som klimatsmart. Det är första gången som vilseledande klimatmarknadsföring tar hem antipriset. 

Totalt fick Arlas klimatslogan över 30 procent av rösterna, hela 6 862 av 22 244 röster.

”Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Vi har aldrig försökt vilseleda någon. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Därför välkomnar vi KO:s (Konsumentombudsmannen, red anm) prövning som kan ge tydligare praxis”, skriver Arla i en kommentar till antipriset. 

Bland årets sex finalister fanns även produkter som saknade
väsentliga ingredienser, som till
exempel tryffelolja utan tryffel och mandelskorpor utan mandel.

En finalist var livsmedelstillverkaren Plantin som säljer en olja med smak av svart tryffel för cirka 195 kronor. Det innebär ett literpris på nästan 2 000 kronor för solrosolja som inte innehåller någon tryffel utan endast aromer från andra växter, som enligt Plantin ”ger en smak av tryffel”. 

Fusk med ingredienser är en vanlig blufforsak. Ett annat exempel är Gilles finskorpor med mandel, som innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel, trots att ordet mandel är det mest framträdande på förpackningens framsida. 

Antalet nomineringar till ”Äkta varas antipris” fortsätter att öka, under 2021 kom det in totalt 186 stycken, vilket är nytt rekord. 

Äkta vara är en konsumentförening som delar ut priset för sjunde året i rad. Sex finalister utses av en jury som går igenom de bluffprodukter som konsumenter har nominerat. 

– En ny trend som vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara i ett pressmeddelande.