Det var för tre veckor sedan som Arla kontaktade Glada bonden eftersom jättemejeriet ansåg att Glada bondens produkter var för lika deras och uppmanade dom då att ändra på sitt varumärke. Det ville inte Glada bonden och därför har Arla nu stämt företaget för varumärkesintrång, det skriver tidningen ATL. 

Glada bonden menar att deras produkt skiljer sig åt i både färg, form och smak men de medger att deras namn liknar Arlas produkt och att Arla har varumärkesskydd för Boxholmsost. Arla försökte först prata med Glada bonden men när de inte kom vidare i dialogen har de nu valt att vända sig till domstol. 

Anders Birgersson, vd på Glada bonden, säger till ATL att det ”vore orimligt om en ost som görs i Boxholm, smakar som den ost som alltid tillverkats i Boxholm och än idag produceras på samma mejeri inte skulle få kallas Boxholmsost”. 

Fler har reagerat på ostens förpackning. För en tid sedan beslutade kom-munfullmäktige att osten inte får bära kommunvapnet. Glada bonden lyssnade till kommunfullmäktige och har nu plockat bort Boxholms kommunvapen från sin förpackning.

Boxholmsosten engagerar verkligen. Till och med årets lokalrevyn kommer att handla om kampen för att rädda osten, revyn heter ”Kalabaliken kring Boxholms mejer”. 

Mål & Medel skrev i förra numret om att Arla Foods (som ägt mejeriet i Boxholm i sju år) ville flytta produktionen av Boxholmsosten till Arlas mejeri i Östersund. 

Men massiva protester från kommuninvånarna gjorde att mejeriet och produktionen räddades kvar i Boxholm. 

Sociala medier har varit ett avgörande sätt att uppmärksamma kommuninvånarna i Boxholm om vad som var tänkt att hända med produktionen. Fler skrev under protestlistor och kommenterade i sociala mediekanaler. Ett annat avgörande tros vara att Boxholm är en gammal bruksort som har kvar sin bruksanda som säger att man ska hålla ihop och hjälpa varandra.