– Jag kan förstå om man känner sig styrd av ”Pick to Voice” och att det är jobbigt att ha en röst i örat. En alternativ tekniklösning är ”Pick to Screen”, men det är individuellt vad medarbetare föredrar, säger Jörgen Grauss, mejerichef på Arlas anläggning i Göteborg.
Han berättar att bakgrunden till att ”Pick to Voice” infördes var bland annat för att Arlas kunder klagade över plockfel och ej korrekta följesedlar. Kundernas nya digitala beställningssystem ställde hårdare krav på felfria leveranser.
– För att komma åt det var vi tvungna att öka plocksäkerheten och säkra att order, leverans och faktura alltid stämmer överens. Jag tror inte att någon tycker att vi kan eller ska återgå till att plocka med papperslistor.
Hela hanteringen görs digitalt. Det finns ingen manuell administration av order. De går direkt via kundens beställningssystem in i Arlas system och vidare till plockarna som fyller kundpostningsvagnar och placerar i lastruta. När godset är scannat och bil är lastad kommer följesedeln ut automatiskt. I de mest extrema fallen tar det inte mer än tre timmar från order till leverans som kan bestå av så mycket som 110-120 artiklar. I lagret finns över 500 artiklar.
Jörgen Grauss har erfarenhet av att införa ”Pick to Screen” i Jönköping. Han var projektledare där och han ledde bland annat automatiseringen av kyllagret innan han kom till Göteborg.
– Det finns också nackdelar med ”Pick to Screen” och det är knapptryckandet som krävs istället för att få din plockorder via en röst. Det gör det något svårare att kontrollera att plockningen är rätt.