Fram med tillverkarlandet! Det är namnet på en landsomfatt-ande namninsamling som finska Livs driver tillsammans med finska Kommunal.

[Ur nummer: 05/2004] De båda förbunden har under mars och april samlat namn för att få stöd för kravet på ett EU-direktiv som anger att det tydligt ska framgå i vilket land ett livsmedel är tillverkat och att det ska finnas kontaktuppgifter till tillverkaren.
När namninsamlingen är avslutad kommer den att överlämnas till EU-kommissionen. Det finns också planer på att uppvakta EU-parlamentariker och lyfta fram frågan i det kommande valet till EU-parlamentet den 13 juni.

Hoppas att fler följer efter
– Det har varit ett enormt stort intresse för namninsamlingen. Hittills har vi fått in 70 000 namn. Såväl Nordiska Unionen (där samtliga nordiska livsmedelsarbetareförbund ingår) som EFFAT (IUL:s regionala organisation) har uttalat sitt stöd för vår kampanj, berättar Ritva Savtschenko, förbundsordförande för finska Livs.
Hon hoppas nu att fler länder ska följa Finlands exempel och starta egna kampanjer. Det krävs för att sätta tryck bakom kravet på ursprungsmärkning.
Det finns två skäl till varför de finska förbunden agerat.
Ett av skälen är handelns egna märkesvaror, som blir allt vanligare även i Finland.
– Utmärkande för dessa varor är att det inte står var de är producerade. Vi anser att konsumenterna har rätt att få veta om det handlar om inhemskt producerad mat eller importerad för att kunna välja den typ av produkter som de föredrar, säger Ritva Savtschenko.
Det andra skälet är EU-utvidgningen. Många stora finska livsmedelsföretag har redan etablerat sig i Baltikum.
– Vi fruktar nu att finska företag kommer att producera varor i Baltikum för att sedan exportera dem till Finland under sitt finska varumärke. Konsumenterna luras då att tro att de handlar mat som producerats i Finland fast så inte är fallet, säger Ritva Savtschenko.

Stöd från Norden och Europa
Den finska kampanjen och kravet på EU-direktiv stöds, som tidigare nämnts, av Nordiska Unionen, där även svenska Livs ingår.
– Jag välkomnar kampanjen och stödjer helhjärtat de krav som förs fram. Ursprungsmärkning borde vara en självklarhet inom hela EU, säger Åke Södergren, Livs förbundsordförande, och fortsätter:
– Vi har inte planerat att dra igång någon liknande kampanj men det är inte otänkbart att vi kanske gör det. Denna typ av märkning är viktig inte minst för att konsumenterna ska kunna göra korrekta val.
Han tycker att det borde vara självklart att det står i vilket land en vara producerats.
– Det är ett minimikrav. Det borde också stå vilken fabrik som tillverkat varan.

Värna om jobb och säkerhet
Att kräva ursprungsmärkning är ett sätt att värna om livsmedelssäkerheten och arbetstillfällena i det egna landet. Ritva Savtschenko känner stor oro för framtiden och tror att finsk livsmedelsindustri kommer att påverkas mycket negativt av utvidgningen.
– Om det värsta scenariet blir verklighet befarar vi att så mycket som en tredjedel av arbetstillfällena inom finsk livsmedelsindustri kommer att gå förlorade, säger hon.
Åke Södergren är dock inte lika oroad för svenskt vidkommande. Han menar att det finns stora skillnader mellan Finland och Sverige när det gäller till exempel närheten till Baltikum.
– Som jag ser det kommer införseln av alkohol att vara ett betydligt större problem än importen av mat från dessa länder.