– Vi har haft ett par truckförarolyckor där man kört in i pelare eller portar på grund skymd sikt, säger Joachim Andersson, Livs klubbordförande på Orkla i Eslöv.
Han känner till den nya studien om riskerna i truckförarnas arbetsmiljö.
– Om det är hög last på gaffeltrucken ska de för siktens skull backa. Men nacksmärtorna gör att truckförarna vill köra framlänges för att inte ständigt behöva snurra på huvudet i olika positioner.

Ett problem är att man måste lasta två pallar högt för hinna med och slippa köra en extra gång. Men det beror på att det är så mycket gods som ska köras och om man lastar mindre måste man köra fler gånger. Arbetstakten är redan hög, konstaterar han.
– Vi är nu i slutet av gurksäsongen då vi tar in alla gurkorna. Det blir väldigt mycket truckkörning, varannan minut hämtar truckföraren nya lådor. Under den här tiden kan vi hyra in en förhöjd truck som underlättar för truckföraren, så hen kan se ovanför lasten och köra framlänges.
Det är en lösning på problemet som han nämner. En annan är att rotera mellan truckkörning och andra jobb för att på det sättet spara nacke och skuldror.