Generation Z, unga människor som växt upp efter millenniumskiftet, är en extremt mat- och dryckesintresserad generation. Det framkommer i rapporten Ät mig, drick mig, fota mig, älska mig som Hill Knowlton Strategies gjort. 

Rapporten pekar på att generation Z hela tiden söker nya upplevelser. För att attrahera dem gäller det att ständigt förändra, att överraska och att bjuda in. Att finnas i sociala medier är en självklarhet om du och ditt företag ska lyckas attrahera generation Z, skriver Dagligvarunytt.

De kommer inte välja samma livsmedelsprodukter i hyllan varje gång de handlar och de kommer inte att besöka butiker som saknar innovation. 

Generation Z är en oerhört digital generation, de finns just nu mest på TikTok och Instagram. Det är där de letar efter nya jobb, nya utbildningar och hittar inspiration till nya mat- och dryckesupplevelser. För en butik betyder det att man måste bygga hyllor i butiken som gör sig bra på bild, så att de blir Instagramvänliga. 

Om man vill demonstrera en ny livsmedelsprodukt i en butik eller i sociala medier måste det göras med glimten i ögat, menar författarna till rapporten. 

Innovation är viktigt för den här generationen. Som matbutik bör man förändra i delidisken, presentera chark och ost på nya sätt, eller kanske samarbeta med övriga butiker runtomkring. Varför inte bjuda in klädbutiken vägg i vägg och låta dem göra en modevisning i frukt- och grönt avdelningen? 

Att det ska vara hållbart är en självklarhet för dessa unga när de ska göra sina val. Livsmedelsprodukternas förpackningar måste användas mer som marknadsföringsbärare, där företagen lyfter fram de klimatmärkningar som produkten besitter, om de är ekologiska eller närproducerade. 

Rapporten slår ett slag för samverkan inom hela livsmedelskedjan, kanske kan man låta kunderna få träffa den lokala producenten ibland på plats i butiken. 

Generation Z är också gärna med och skapar innehål. Det kan handla om att ta fram recept eller skapa innehåll under en hashtagg likt #såsmakartylösand.