Hatkampanj på Facebook

Nr 6/2015

– Högern har för första gången anammat nätbombning som strategi för att knäcka en fackförening. Det är anmärkningsvärt, säger Ingrid Persson, ombudsman på Livs och ansvarig för förbundets kommunikation.

Det som Livs fått uppleva är en hatkampanj. Den har bedrivits på nätet och framför allt riktats mot förbundets Facebook-sida. Bakgrunden till hatkampanjen är kampen för kollektivavtal på Ingeborgs bageri i Linköping (se sidan 3 och sidan 17). För att få till ett avtal tvingades Livs att i mars både varsla om blockad och genomföra den.
– Redan när Livs varslade om blockad så framfördes kritik, framför allt tidningen Östgöta Correspondenten dunkade ut kritik mot såväl Livs som den svenska modellen, berättar Ingrid Persson.

Men det stannade inte vid det, den 2 april, dagen efter att blockaden avblåsts så varslades den ende anställde på Ingeborgs bageri om uppsägning. Det ledde till att Livs stämde arbetsgivaren på 650 000 kronor för brott mot MBL och LAS. Förbundet hävdar att företaget kränkt föreningsrätten. Förbundet yrkar också på att uppsägningen ska ogiltigförklaras.
– Det ledde till ökad aktivitet på nätet. Den 1 maj gick ett antal Facebook-grupper ut med en önskan att deras sympatisörer skulle knäcka Livs på Facebook med dåliga recensioner och kommentarer. Ingeborgs bageri togs som intäkt för detta agerande
Ingrid Persson, som bland annat haft till uppgift att hålla koll på Facebook-sidan, har haft fullt upp.
– När det var som värst tvingades vi gå in och ta bort inlägg. Vi värnar om yttrandefriheten men vi måste också kunna skydda vår sida från angrepp.
Hon berättar att de som riktat sitt hat mot förbundet framför allt har varit personer aktiva på högerkanten. Det har också funnits en del Sverigedemokrater som gjort inlägg.
–  Det har varit väldigt tydligt vilket hat mot fackföreningar som det finns bland dessa grupper. Vi fick på kort tid väldigt mycket reaktioner men tack och lov var det också många som gick in och stödde oss.

En recension på Facebook är när besökaren ger ett omdöme om till exempel en organisation. Livs har på kort tid fått 2 400 recensioner vilket kan jämföras med Metall som har 99 och LO som har 980.
– Det kortsiktiga målet har varit att knäcka förbundet på Facebook. Samtidigt vet vi att det långsiktiga varit att minska kollektivavtalens betydelse och verka för en nedmontering av den svenska modellen, säger hon och tillägger:
– Det sistnämna innebär att det är oerhört viktigt att vi fortsätter vårt dagliga arbete lokalt och centralt för rättvisa löner och villkor.
Det har varit tufft för ombudsmän och fackligt aktiva i Linköping med omnejd. De har fått utstå många påhopp, inte minst de som varit engagerade i blockaden.
På hemsidan har förbundet lagt ut frågor och svar för att förtydliga vad konflikten på Ingeborgs bageri handlat om för den som vill fördjupa sig i frågan.
– Vi kommer att fortsätta att gå ut med information om konflikten, närmast i ett medlemsutskick i juni.