Många projekt pågår för att slå vakt om jobben och för att skapa nya arbeten

Ge inte tappt. Även om det ser dystert ut just nu kan det bli ljusare på sikt inom svensk livsmedelsindustri. Åtminstone är det avsikten med de livsmedelsprojekt som är igång för att dels slå vakt om jobben, dels öka antalet jobb.

[Ur nummer: 11/2004] Det är en ganska nedslående läsning som tabellen på nästa sida bjuder på. Det höjs också röster bland lokalombudsmännen för att förbundet måste agera.
– Vi måste vara mer offensiva för att rädda jobben. Vår avdelning har därför till kongressen motionerat om att ett näringspolitiskt råd inrättas. Det är viktigt att vi som förbund agerar i livsmedelsfrågorna, säger Benny Jönsson, lokalombudsman i avd Sydöst.
Han nämner Kristianstads kommuns ansträngningar som exempel på offensiva satsningar. Kristianstad har redan idag landets största koncentration av livsmedelsproduktion. Efter att flera regementen lagts ned och många jobb inom telekom försvunnit har kommunen bestämt sig för att profilera sig ännu mer mot livsmedel, mat och dryck. Det görs i samarbete med näringslivet.

Center för en miljard
Ett Food Fulfilment Center, FFC, håller nu på att ta form. Det handlar om ett jättelikt förädlings-, transport och logistikcenter, som beräknas vara färdigplanerat i mars 2005. Till ytan upptar centret 500 000 kvadratmeter och när allt är klart beräknas det hela ha gått på en miljard kronor. Det är inte kommunen utan privat kapital som ska finansiera det hela.
* Innebär denna satsning några nya jobb?
– Visst kan det bli nya jobb. Men det handlar också om att behålla de jobb som redan finns. Det kan man göra genom en så rationell tillverkning som möjligt, säger Lars Blixt, chef på Kristandstads näringslivskontor och med i ledningsgruppen.
Till Kristianstads kommun har också förlagts en gastronomisk högskoleutbildning med inriktning mot storhushåll och industrins utvecklingsbehov.
Även på andra håll i landet pågår projekt med inriktning på livsmedel. I Halland är livsmedelsproduktion den näst största tillverkningsindustrin. Där drogs i januari i gång en regional satsning under rubriken Mat-Halland. Denna ska pågå i fyra år och i referensgruppen finns representanter från såväl Almi, Hushållningssällskapet, Länsstyrelsen som Livs avd 11 Halmstad.
– Mat-Hallands uppgift är att stärka de små och medelstora livsmedelsproducenterna. Målsättningen är att de företag som ingår ska växa 25 procent mer än vad det övriga näringslivet växer i Halland, berättar Hans Bergsten, verksamhetsledare för Mat-Halland, och fortsätter:
– Vi tror på branschen och vill hjälpa till att skapa tillväxt. Det är dock tufft att konkurrera med volym och pris. Det vårt arbete går ut på är att lyfta fram de olika regionala mervärdena.

Mer lokala livsmedel
Dessa värden lyfts också fram i LivsWäx, ett utvecklingsprojekt med inriktning på livsmedel som nyligen dragits igång i Gävleborg och Dalarna. Initiativtagare är Hushållningssällskapet och Almi. Finansiering är ordnad genom pengar från EU.
– Syftet med vårt arbete är att öka andelen lokalt producerade livsmedel i butikerna. Det handlar om att sälja mer lokalt men också mer regionalt, nationellt och internationellt, berättar Björn Wedin, som arbetar på Almi i Gävle och som är regionalt projektansvarig.
Totalt deltar 40 livsmedelsproducenter i projektet. Det första steget är att genomföra en analys av varje företags möjligheter och behov. Företagen som deltar är i stort sett bara de som har anställda och vars varor redan finns i butikerna.
– Vår ambition är att rädda de jobb som finns genom att företagens intäkter och volym ökar. Det kan givetvis på sikt också leda till att sysselsättningen ökar, säger Björn Wedin.
Det ovanliga med LivsWäx är det nära samarbetet med handeln. Såväl Ica, Coop som Hemköp stödjer projektet och har också representanter i styrgruppen.
Arbetet ska pågå fram till 2007. Under den här tiden kommer det att ordnas utbildning, seminarier och andra åtgärder som syftar till att undanröja hinder så att lokalt producerade livsmedel har sin givna plats på hyllorna.

Resultatet av den rundringning som mål&medel gjort finns att läsa i papperstidningen (nr 04-11).