– Oj, oj vad alla skriver om oss. I början kände man så, men det var precis i början. Sedan fick vi så bra information av företaget att det inte var lika jobbigt, säger Ingrid Jatkola, huvudskyddsombud på Kronfågel i Valla.

Hon betonar betydelsen av den interna informationen och vetskapen om att företaget jobbar med att komma till rätta med problemen.
– En kyckling som är bedövad men inte stucken är det nolltolerans på. Det tycker också vi och företaget strävar efter det.
Något behov av krishantering för personalen på grund av den stora mediabevakningen har inte funnits.
– Vi har blivit så pass luttrade. Och vi vet att företaget försöker rätta till felen. Vi känner mer att vi lägger det här åt sidan och försöker tänka positivt.
Mitt under den stora medieuppståndelsen hade klubben ett medlems-möte. Eftersom det var pandemi kunde man inte kalla alla till ett stort rum.
Istället ställde sig styrelsen i korridoren och pratade med dem som gick förbi.
Kycklingskandalen var inte något som medlemmarna var upptagna av.
– Nej, det var det inte utan det var andra frågor som vi försökte hjälpa till med.
Ingrid Jatkola berättar att de också haft fackliga introduktionskurser med omkring hundra personer och då har frågor kring mediers skriverier kommit, men
bara ett fåtal.
– Det kanske låter märkligt, men så är det. Vi får information av företaget och vet att det inte sker några konstigheter.