– Vi är med i diskussionen om att göra fler av Danones alla produkter, men vi vet inte hur långt det räcker. För oss skulle det betyda mycket, säger Ann-Louise Wärners, fabrikschef vid Österlenmejeriet.
Fabriken i Lunnarp har outnyttjad kapacitet efter att Lactalis tagit hem produkter till sitt mejeri i Malmö.
För ett år sedan togs ett beslut att samla 18 produktionsenheter, varav Lunnarpsfabriken var en, inom en kategori som kallas, Danone EDP, där man är inriktad på mejeri – och växtbaserade produkter. Det är hälsosam mat och det innebär att det är mat som man kan äta varje dag och gränsar till medicinsk mat, enligt Danone.

Fabriker inom Danone EDP konkurrerar med varandra om samma investeringspengar. Besluten fattas centralt av Danones ledning i Paris.
Som fabrikschef är det Ann-Louise Wärners uppgift att driva en framgångsrik fabrik. Olika parametrar används för att jämföra produktionsenheter, det handlar om säkerhet, kvalitet och kostnad, och det är just i den ordningen.
– Säkerhet kommer först. Danone tittar på mjuka värden. Det är viktigt att jobba förebyggande mot olyckor. Vi var uppe i 1 000 dagar utan en olycka, då tyvärr en olycka hände på den tusenförsta dagen, säger hon.
För två år sedan köpte Danone en av de ledande producenterna av sojabaserade produkter, belgiska Alpro, som därmed blir en del av Danone EDP.
Alpro har tre egna produktionsenheter i Europa och det finns förhoppningar om att fabriken i Lunnarp skulle kunna få möjlighet att göra några av Alpros produkter. Det skulle passa in i kategorin eftersom det är växtbaserat.

Vid fabriken görs två produkter, Proviva, som är det egna varumärket, och Bravojuice som görs på legobasis åt Lactalis. Fabriken har en andel på 43–45 procent av den svenska juice och fruktdrycksmarknaden.
Ann-Louise Wärners säger att man vill ha så många lokala leverantörer som möjligt för att hålla kvar kompetensen i regionen.
– Vi tar fram smakerna här på Österlenmejeriet. Det görs av vår egen produktutvecklare. De senaste produkterna kommer med hälften så mycket socker som vanlig juice. Istället är det tillsatt stevia.
Liksom på andra livsmedelsindustrier har Österlensmejeriet svårigheter att hitta tekniker och de rätta talangerna. Därför har man satsat mycket på att själv utbilda.

Sandra Olsson, som är ansvarig för personalfrågor, samarbetar med arbetsförmedlingen, men säger att det är de interna satsningarna som ger utdelning.
– Vi försöker behålla den personal som vi har och låta dem få möjlighet att utvecklas. För varje anställd finns 23 utbildningstimmar per år (tre dagar). Dessa används för säkerhet, för att lära sig maskinerna och för kompetensutveckling, säger hon.