– Det stora lyftet gjorde vi när vi fick Ikea som kund, säger Stefan Lindvall, en av ägarbröderna. Vi fick fina referenser och kunde nischa oss på snabbmat.

[Ur nummer: 11/2004] För 10 år sedan hade Lindvalls Chark en omsättning på 10-15 miljoner. Nu har man en omsättning 93 miljoner. Det har gått snabbt och nu har företaget inlett ett samarbete med ett norskt familjeföretag, Leiv Vidar, som också specialiserat sig på att sälja till bensinmackar. Det norska ägarandelen av Lindvalls uppgår till 48 procent.
– Samarbetet är viktigt för att vi ska kunna leverera till kunder som upphandlar för hela Skandinavien, säger han.
Ett samarbete mellan två medelstora familjeföretag är intressant. Stefan Lindvall säger att de inte skulle vilja bli ägda av en transnationell jätte. De vill behålla makten och utveckla företaget lokalt.

Bra företagsklimat i Småland
– Vi har ett mycket bra företagsklimat i Småland. Vi har inte haft några problem med att skaffa fram kapital till investeringarna och nu kan vi till och med börja amortera ner lånen.
Närheten till Ikea i Älmhult har varit betydelsefull. Han berättar att de fick möjligheten att göra möbelvaruhusets korv därför att en av restaurangchefen hade en sommarstuga i närheten och älskade Lindvalls korv.
– Man måste ha både tur och skicklighet för att lyckas.
Korven har också gått på export till Ikea-varuhusen i Danmark och Finland. Just nu säljer de prinskorv via Ikea till hela Europa inklusive Ryssland, den korven är fryst.
Export tror han är svårt om man inte går via ett speciellt koncept som Ikeas.
– Många företag har försökt exportera
livsmedel utan att lyckas. Man måste ha en stor partner.
Han säger att det är en kamp att få det egna varumärket exponerat, de har lyckats både på Shell och Ikea. Lindvalls namn är inte stort, men det finns där.
Han tycker fortfarande att det viktigt med svenskt kött.

Sponsrar Carolina Klüft
– Ja, det känns viktigt för oss ur kvalitetssynpunkt. Vi måste ju säkra vår kvalitet genom BRC-program och i det ingår även råvaran som levereras till oss. Det är ju onekligen lättare att åka till Helsingborg för att se hur det går till att slakta och stycka än att åka till Brasilien. Vi tycker att det känns säkrare, men man måste ju vara realist. Konsumenterna säger att de tycker att det är vikigt med svensk köttråvara, men väljer ändå det billigare i butiken. Att det är svenskt är inte ett så starkt mervärde.
Lindvalls chark sponsrar OS-medaljören Carolina Klüft och det kan ha bidragit till framgången.
– Rishultskorven har gått mycket bra, vi säljer hur mycket som helst.