Köksexperimentet som blev storskaligt

Nr 1/2022

Pia Qvarnström testade med experiment hemma i köket i Årsta. – Produkten jag lyckades framställa var det godaste jag ätit. Det blev så grymt smakmässigt att jag kände att det här måste fler få uppleva. Foto: Swedish Temptation

Pia Qvarnström jobbar jämnt. 

– Det här går ju alltid först, antalet timmar är egentligen inte problemet utan att man aldrig kan planera in semester.

Hon är oerhört trött på fördomar om vegetarisk mat. 

– Jag är trött på kommentarer som ”oj, vad gott det var”. Många utgår från att det är äckligt från början, det är som om man ätit något vegetariskt som inte smakat gott så tror man att allt vegetariskt är äckligt. Det är en utmaning att få folk att våga prova våra produkter. 

Trots att Pia från början inte visste om hon skulle kunna ta ut lön varje månad eller ens kunna planera in semester så  älskar hon sitt jobb och företaget  som kom till helt av en slump.

Allt började med Pias inneboende Lisa blev vegan trots att hon inte gillade grönsaker. Hon hittade genom intensivt letande på internet, Tempeh, som är ett indonesiskt sätt att tillverka mat. Genom att tillsätta antingen mögelsvamp, bakterier eller jästsvamp, alternativt genom att kombinera några av dessa ingredienser, skapar man en tillagningsprocess som kallas fermentering. 

– I Indonesien använder man sig av soja-bönor som råvara. Produkten skivas tunt och friteras och serveras som tillbehör till olika rätter. Den behöver inte nödvändigtvis ersätta kött. Men här i Sverige presenteras den alltid som ett köttalternativ.

Pia blev nyfiken på Tempeh, och testade det på gula ärtor som hon köpte på Ica. 

– Att det blev gul ärta var en slump. Det odlas mycket ärtor i Sverige så det är lätt att få tag i. Men jag har testat med hirs, bovete och jordnötter också, och allt blir gott, säger hon och skrattar. 

Men Pia fermenterade inte bara ärtorna. 

– Bärta, som våra produkter heter, är både groddade och fermenterade. Det är en helt annan produkt än Tempeh, vi använder hela ärtan, även skalet, så det blir en annan textur. Vi använder vitmögelsvamp vid tillverkningen.

– Bärta kan bidra till minskade koldioxid-utsläpp, bättre ekosystem och kan genom ärtodlingen till och med ge näring åt våra jordar och så är produkterna hälsosamma. 

Köket i lägenheten på tredje våningen i Årsta blev snabbt för litet. Vännen och inneboenden Lisa fick flytta så Pia kunde använda hennes rum till produktion.

– Våra produkter behöver en vecka på sig att bli klara, så de kräver en hel del yta. 

Idag är det Lantmännen som är leverantörer av de gula ärtor som används i produktionsanläggningen i Karlshamn, dit Pia också har flyttat med sin sambo Daniel. 

Pia Qvarnström har varit vegan i tjugo år.

– Jag blev det på eget bevåg som barn, mina föräldrar var inte veganer.

Det fanns aldrig en baktanke med att de experiment som Pia testade i köket i Årsta skulle bli hennes jobb. 

– Jag testade bara för att det var spännande, produkten jag lyckades framställa var det godaste jag ätit. Det blev så grymt smakmässigt att jag kände att det här måste fler få uppleva. 

Pia Qvarnström tänkte först att en restau-rang var rätt väg att lansera produkten på, men det blev en foodtruck i stället.

– I vår foodtruck ”Mögel” serverade jag vegansk, ekologisk och fermenterad mat. Där bakade jag burgarbröd, groddade groddar, syrade rödbetskimchi och fermenterade ärtor dygnet runt. 

– Men den Tempeh som serverades i foodtrucken är inte den vidareutvecklade produkten som heter Bärta, den produktutvecklingen skedde efteråt, berättar hon.

När Pia startat företaget Mögelmat fick hon utvecklingsbidrag från Vinnova. Ungefär samtidigt bytte hon namn på företaget till Swedish Temptation AB av flera skäl, bland annat att det nya namnet är mer gångbart internationellt. 

– Vi använde bidraget till en konsult som hjälpte oss med mikrobiologi. Det som kostar, som en produktionslokal, det får man inte bidrag till.

Bidraget var viktigt, främst för uppmärksamheten. Samtidigt vill Pia lyfta hur känsligt det är att presentera en helt ny idé. För Pia blev det så att någon annan hann tänka i samma banor, ett företag som kunde skala upp snabbare. 

– Men idag är vi ifatt, säger hon.  Konkurrenter är allt som kan vara en måltid.

– Vi verkar inom en växande kategori, men just nu har vi inte någon konkurrent som producerar exakt samma sak som vi. 

Nästa steg i utvecklingsfasen för Swedish Temptations AB är rekrytering av en ny vd.

– Vi anställde en vd 2019 som slutat nu, han kom från charkuteribranschen. Vi söker någon med branschkunskap, som kan livsmedel, förpackningar och dagligvaruhandeln. Kvalitet är också viktigt såklart, men den kunskapen besitter vi själva. 

Pia Qvarnström stänger inte dörren för att Swedish Temptations AB kan bli uppköpta.

– Våra produkter kostar mycket pengar att tillverka eftersom vi gör dem för hand. Det behövs så fruktansvärt mycket pengar för att skala upp. Skulle ett större företag vilja köpa oss skulle jag inte säga nej, men förutsättningen är att metoden vid framställan och råvarorna är desamma. 

Livsmedelsbranschen är en spännande bransch tycker Pia och hon hoppas att unga människor lockas av den, men det finns utmaningar, menar hon.

– Det är ett tufft jobb på golvet ofta med  oregelbundna arbetstider och inte särskilt höga löner. Vi konkurrerar med produkter tillverkade i andra länder där de har helt andra löner.   

I utvecklingen av Bärta har Pias utgångspunkt varit att skapa klimatsmart mat som kan räcka till för alla människor på jorden.

– Ska vi klara av uppsatta klimatmål nationellt och internationellt behövs ett skifte där fler människor byter ut mer av köttet mot växtbaserat proteinintag. För att det ska kunna ske behövs ny mat som är klimatsmart, nyttig och god. Det är Bärta. 

Varför är ärtor bland det mest klimatsmarta vi kan äta? 

– Av baljväxterna har svenska ärtor allra lägst klimatutsläpp, mer än 100 gånger lägre än för nötkött och 50 gånger lägre än för ost. På så vis är ärtor bland det klimatsmartaste du kan äta, berättar Pia Qvarnström. 

Pia Qvarnström önskar att fler skulle leva i nuet. 

– Vi får ofta höra att våra produkter är framtiden, men är inte framtiden nu? 

Relaterade artiklar