Anställda på MO Catering får ekonomisk kompensation

Livs drar tillbaka stämningarna mot snabbmatsjätten MO Catering. I gengäld har de åtta inblandade medlemmarna fått ekonomisk kompensation. Parterna har också fört konstruktiva diskussioner om hur relationen mellan fack och arbetsgivare ska se ut i framtiden.

[Ur nummer: 02/2005] I april förra året berättade mål&medel om stockholmsföretaget MO Catering. Till det yttre välskött men med anställningsformer som liknade rena vilda västern. (se nr 4/2004)
MO Catering var ett kraftigt expanderande företag men saknade kollektivavtal. När Livs lokalombudsman började agera för att teckna avtal försökte arbetsgivaren på alla sätt komma undan.
Arbetarna i produktionen började bollas runt mellan ett antal olika bemanningsföretag för att komma undan lagar och avtal. Livs fick också signaler på att förbundets medlemmar förföljdes.
Det var därför som Livs förra året stämde tre av bemanningsföretagen till arbetsdomstolen. I samtliga fall krävde Livs att uppsägningar som gjorts skulle ogiltigförklaras.

Över tre miljoner
Företagen stämdes också för föreningsrättskränkning. Totalt begärde Livs över tre miljoner kronor i skadestånd av de inblandade företagen.
I slutet av december ledde överläggningar med arbetsgivaren till en uppgörelse som innebär att Livs nu dragit tillbaka stämningsansökningarna mot att de åtta inblandade medlemmarna fått ekonomisk kompensation.
– Samtliga medlemmar har accepterat detta. De får ekonomisk kompensation men inte sina jobb tillbaka, berättar Thomas Henriksson, Livs förbundsombudsman.
Han vill inte säga vilka summor det rör sig om. Han berättar att uppgörelsen, som kan betecknas som en kompromiss, har nåtts genom konstruktiva diskussioner mellan Livs samt Li och Almega som företrätt de stämda företagen. Centralt för dessa diskussioner har varit hur relationerna mellan företag och fack ska se ut i framtiden.
Ansträngningar kommer att göras för att skapa klarhet i vad lagar och avtal innebär. En uttalad strävan är också att försöka undvika språkförbistringar.
Jolan Wennberg, lokalombudsman i Livs avd 4 Stockholm, har lagt ned mycket tid och kraft på detta ärende men har på senare tid inte varit inblandad i förhandlingarna då dessa skötts av förbundet centralt.
– Jag förväntar mig nu att företaget uppfyller det som parterna kommit överens om. Jag har ingen anledning att tro att så inte skulle ske, säger han.
Det stora problemet har varit för facket att komma in på arbetsplatsen och att få arbetsgivaren att acceptera fackligt medlemskap.

Givande och tagande
– Här hoppas jag att vi i framtiden kommer att se en tydlig förändring, säger Jolan Wennberg.
* Är du nöjd med utgången?
– Med alla uppgörelser handlar det om ett givande och ett tagande. Vi har fått backa inom vissa områden för att vinna mark inom andra.

Korta fakta
På MO Catering producerar man pasta-
sallader, sandwichar, sushi, baguetter och wraps. Kunder är alla stora kedjor som Coop, 7-eleven, Ica, Vivo, Hemköp, Rimi, Tempo och Viking Line. Omsättningen var 2003 på 97 miljoner kronor och vinsten 5,2 miljoner.