Efter en tid av hård kritik och krav från tillsynsmyndigheter lanserar Kronfågel nu ett program på tio punkter för hur företaget ska bli bättre.

Det senaste året har varit minst sagt turbulent för Kronfågel, som ägs av koncernen Scandi Standard, en av norra Europas största producenter av kycklingprodukter.

Aftonbladet avslöjade på våren 2021 att levande kycklingar skållades i hett vatten på slakteriet i Valla och att fåglar kläms ihjäl under transporter till Kronfågel.

Rapporteringen ledde till hård konsumentkritik och reaktioner – en lång rad kommuner slutade köpa Kronfågels produkter och Svenska kocklandslaget sa upp samarbetet med företaget. Dessutom fick Scandi Standards koncernchef och vd Leif Bergvall Hansen sparken och företagets aktie rasade på börsen.

Men kritiken kring att kycklingar utsatts för onödigt lidande upphörde inte och rapporter fortsatte att komma in. I januari fick Kronfågels vd Mats Hedlund sparken och ersattes av Fredrik Strömmen. 

För några veckor sedan berättade Aftonbladet om att Livsmedelsverket sedan i juli förra året skrivit 25 kontrollrapporter om kycklingar som inte stuckits. Och länsstyrelsen kräver nu att Kronfågel ska betala böter med 10 000 kronor för varje ostucken kyckling – en fråga som nu ligger för avgörande hos förvaltningsrätten. 

Den 21 februari gick Kronfågel ut och förklarade att företaget har genomlyst organisationen och lanserar ett program där man identifierat tio förbättringsområden för 2022. Programmet beskrivs innehålla ”ett antal konkreta åtgärder för att förbättra verksamheten ytterligare inom områdena djuromsorg, hållbarhet och hälsa. Punkterna består dels av engångsinsatser men också av pågående projekt där bolaget växlar upp takten”.

– Engagemanget bygger på att hela tiden utvecklas, inte minst vad gäller djuromsorg. Sverige har bland världens strängaste djurskyddslagar och Kronfågel har ett mycket omfattande djurskyddsarbete i hela värdekedjan, något att vara väldigt stolt över. Men vi kan alltid bli bättre, säger Fredrik Strömmen i ett pressmeddelande.