Arbetet med Medlemsnära slogs delvis sönder av pandemin under 2020 och 2021.

Nu drar förbundet igång igen, med målet att bygga en ännu starkare och mer aktiv organisation med högre organisationsgrad.

– Medlemsnära har drabbats hårt av pandemin, eftersom det byggt på en verksamhet som kräver fysiska möten. Men omställningen gjorde att vi lärde oss mycket om nya sätt att arbeta och att hitta kärnan i det vi ska arbeta med, säger Natasa Stojkovic, ombudman som har ansvar för Medlemsnära.

I mitten av januari hölls en arbetskonferens där arbetet med Medlems-nära detaljplanerades för den kommande perioden. Organisationen för Medlemsnära består av en arbetsgrupp med två centrala ombudsmän och fem regionala ombudsmän, samt Team Medlemsnära – fem förtroendevalda ute i regionerna som på heltid ska göra jobbet ute på arbetsplatserna.

– De som ingår i Team Medlemsnära har tidigare arbetat med projektet och deras erfarenheter har format medlemsnära. De har också bäst kännedom om hur det ser ut på våra arbets-
platser och vad som behöver göras och förbättras, säger Natasa Stojkovic. 

Medlemsnära idag är främst ett arbetssätt och förhållningsätt, menar hon.

– För att sprida det och göra det till förbundets arbetssätt och förhållningsätt kommer Team Medlemsnära att vara ute och arbeta strategiskt gentemot utvalda klubbar och arbetsplatser. Vi har lärt oss att vi fungerar bäst när vi samarbetar och inte skapar onödiga gränser, säger Natasa Stojkovic.

Medlemsnära består av tre block:

  Medlemskoll – att ta reda på vad medlemmar vill och behöver.

  Medlemsvård – att ta hand om medlemmarna, inkludera dem i fackliga frågor och samtal.

  Medlemsrekrytering – att fånga upp människor och ställa frågan, göra det möjligt att vara delaktig och ta hand om engagemang.