Vid en intern kontroll har Folksam upptäckt att uppskattningsvis en miljon personers personuppgifter, varav vissa är att betrakta som känsliga, har delats med bolagets digitala samarbetspartner. Till dessa hör Facebook, Google, Microsoft, Linkedin och Adobe.
Försäkringsbolaget har stoppat denna delning, begärt att uppgifterna raderas hos partnerföretagen och anmält det inträffade till Datainspektionen.
– Vi förstår att det här kan väcka oro hos våra kunder och vi ser allvarligt på det som inträffat, säger Jens Wikström, som är ansvarig chef på Folksam, i ett pressmeddelande.
Folksam har delat personuppgifter som kan betraktas som känsliga, exempelvis att en individ har köpt en facklig försäkring eller gravidförsäkring samt särskilt skyddsvärda personuppgifter som personnummer. I nuläget finns inga uppgifter om att informationen har använts av tredje part på något otillbörligt sätt.
– Det här ska inte få hända och vi arbetar nu hårt för att det aldrig ska hända igen, säger Jens Wikström.