– För oss innebär satsningen på Vegme att vi får ett nytt ben att stå på. Förutom smörgåsar, sallader och fryst gör vi nu också sojaprodukter till både servicehandeln och dagligvaruhandeln, säger Johan Göranzon, produktionschef på Nordic Lunch.
Den nya fabriken i Lindesberg är tre gånger så stor som den gamla, där ett av problemen var just trångboddheten.
– Vi kunde inte utöka som vi ville och det påverkade arbetsmiljön negativt, det var bland annat dåliga golv, säger Johan Göranzon.
När Nordic Lunch fick kontrakt med Vegme, som är en vegoprodukt som kockfamiljen Schönemyr tagit fram blev det startskottet för att utveckla något nytt. Nordic Lunch är delägare i Vegme så det är alltså inte frågan om legoproduktion.
– Det vegetariska är viktigt. Vi ser att miljötänket blir större och större. Vi ser en stor marknad för dessa vegoprodukter.
Men förutom de nya Vegme-produkterna har Nordic Lunch kvar de gamla smörgås- och salladsprodukterna. Det är en tuff marknad som är förhållandevis ny, den skapades för 20 år sedan av servicehandeln.

•Hur är det med anställningskontrakten? Är det fortfarande problem med fasta jobb och en anställningsgrad på hundra procent?
– Ja, det är samma problem, men vi har ökat antalet fast anställda och även ökat anställningsgraden för en del. Vi skulle gärna ge alla full anställning, men för oss är det en utmaning.

Johan Göranzon förklarar att man kör igång produktionen på basis av en prognos och därefter börjar man gissa hur länge produktionen behöver pågå. Huvuddelen av personalen jobbar dagtid, ett skift, men så använder man ett halvt skift till som täcker upp det som går utöver prognosen. Det är därför anställningstiden inte är hundra procent.
– Jag vill ge så många som möjligt hundra procent och fast jobb, men det är inte möjligt för närvarande, men förhoppningen är att det ska gå bättre när vi har det nya benet som är Vegme-produkterna.
Enligt Johan Göranzon är konkurrensen inom branschen stenhård och det gör att man inte vill lägga produktionen på obekväm arbetstid, eftersom OB-ersättningen gör den dyrare.
På grund av färskheten, den snabba och varierande orderingången och extremt korta leveranstider är det svårt att binda upp för mycket kapital i maskiner. För denna industri är det fortfarande mer lönsamt att använda människor än maskiner.

• Kommer ni att automatisera?
– Ja, det kommer vi säkert att göra, men det dröjer. Vår styrka är att vi har personer som står vid linjen, det gör oss mer flexibla. Det är också svårt att lägga på salladsblad på rätt sätt. I den här produktionen är det fortfarande en fördel att det görs manuellt.