– Det är billigt att köpa mat i Sverige men dyrt att producera den, och många livsmedelsföretag kämpar med låga marginaler, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal i en kommentar till det nya konjunkturbrevet.
I enkäten frågar han medlemsföretagen om de har påverkats av torkan och om de tror att den kommer att påverka dem framöver.
41 procent svarar att de redan drabbats negativt av torkan. 41 procent räknar med negativa effekter under hösten. 37 procent kommer på grund av torkan behöva öka leveranspriserna mycket och 44 procent kommer att behöva öka en del.
Sommarens torka var en katastrof för Sveriges lantbruk och effekterna börjar nu märkas även i nästa led i kedjan som är livsmedelsproducenterna, konstaterar Carl Eckerdal.
I konjunkturbrevet jämför han den nuvarande krisen med den globala råvarukrisen 2007–2008 som också innebar ökade råvarukostnader för svenska livsmedelsföretag.

Den krisen fick inte genomslag i höjda konsumentpriser utan industrin fick hantera de höjda kostnaderna genom effektiviseringar.
Det manöverutrymmet tror inte Carl Eckerdal längre finns utan denna gång måste de höjda råvarupriserna fördelas längs med kedjan och nå ända ut till konsumenten.