Hur blir det med den svenska spritskatten? Kommer den att sänkas eller inte? Arbetarna på Vin & Sprit i Sundsvall väntar otåligt på besked. Sällan har de haft så lite att göra som nu. Och 13 har varslats på grund av arbetsbrist.

[Ur nummer: 10/2004] September brukar vara en lugn månad men i år är den lugnare än vanligt. Det är inte så att det dricks mindre, tvärtom, konsumtionen har ökat främst till följd av de nya införselreglerna. Det är nästan ofattbara mängder man som privatperson får föra in: 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter öl. Den svenska restriktiva alkoholpolitiken har fått sig en rejäl törn. Jag ser inga leveranser lämna fabriken i Sundsvall när jag besöker arbetsplatsen en måndag i september. Produktionen är visserligen igång men det verkar nästan vara ett spel för gallerierna.
 Så har det varit en tid. Det oroar de anställda.
 – Inte lär det bli bättre att döma av statsministerns uttalande att det inte är någon brådska med att fatta beslut om spritskatten, säger Roger Möller, Livs klubbordförande på Vin & Sprit i Sundsvall.
 
13 varslade
Förr jobbade de tvåskift, nu är det enbart dagtid som gäller. Påföljande dag ska han sätta sig med arbetsgivaren och gå igenom LAS-listan. 13 arbetare och två tjänstemän av de 108 anställda är varslade på grund av arbetsbrist. Det gäller nu att bestämma vilka som ska gå, sist in först ut är det som gäller.
 Roger Möller följer allt som skrivs och sägs om svensk alkoholpolitik. Det är nödvändigt för att han ska kunna delta i de diskussioner som förs.
 – Personligen tror jag inte på att släppa alkoholen fri. Jag är inte spritliberal. Jag tror på Systembolaget som inrättning. På så sätt upprätthålls kontrollen av dem som handlar och kvalitén på det som säljs.
Högaktuellt är delbetänkandet Var går gränsen? (SOU 2004:86). Regeringens utredare är riksdagsledamoten Kent Härstedt (s). Han föreslår en sänkning av spritskatten med 40 procent från den 1 januari 2005. Det är vad som krävs, anser han, för att bryta mönstret med den kraftigt ökade privatinförseln av sprit.
 – Någon sänkning vid årsskiftet blir det inte, så mycket är säkert. Det senaste jag hört nu är att man kommer att lägga ett förslag som omfattar både öl-, vin- och spritskatt någon gång i januari, suckar Roger Möller uppgivet och fortsätter:
 – Det är inte lätt att få besked. Det är ingen politiker som öppet går ut och säger att han eller hon är för en sänkning. De säger bara att de vill vänta och se vad som händer innan de fattar beslut.
 
Statligt monopol
Fabriken i Sundsvall stod klar 1955. Roger Möller tillhör dem som fått guldklocka. Han började här 1975.
 – Något som jag dock inte förstår är allt tal om att vårt företag borde privatiseras. Förra året tjänade staten 500 miljoner kronor på Vin & Sprit. Är det mer moraliskt att en privatperson gör pengar på alkohol än att staten gör det?

 Det var 1917 som Vin & Sprit bildades för att staten skulle ha kontroll över alkoholhanteringen i Sverige. Monopolet på tillverkning, import, partihandel och export upphörde när Sverige gick med i EU och sedan 1995 är marknaden öppen.
 Det är dock det senaste året som varit det mest turbulenta. Sverige har inte längre något undantag från EU:s bestämmelser om hur mycket alkohol som får föras in. Dess-utom har flera av våra grannländer sänkt spritskatten rejält. I oktober förra året sänkte Danmark skatten med 45 procent.
 Den första april i år följde Finland efter och sänkte den med 44 procent. Den första maj utvidgades EU och omfattar nu grannländer med betydligt lägre alkoholskatt än den svenska.
Under en vecka i juli tvingades man i Sundsvall stoppa produktionen för att försäljningen på Systemet sjunkit så dramatiskt. Ungefär en tredjedel av den sprit som dricks idag säljs den vägen.
Det påverkar Vin & Sprit som är den största leverantören. Roger Möller har sin uppfattning klar. Sverige måste sänka spritskatten så fort som möjligt. Han skakar på huvudet åt dem som hävdar det motsatta och menar att de har fullkomligt orealistiska förhoppningar.
 – Jag kan inte förstå hur de kan tro att det går att upprätthålla höga priser. Inte heller hur man kan tro att man kan få tillbaka de gamla införselkvoterna. De måste skratta åt oss ute i Europa.
 
Investeringar i arbetsmiljön
Hur det än är så produceras det fortfarande i Sundsvall. Flaskor med den svenska vodkan Explorer glider fram på löpande band och packas på pall av en enarmad robot.
 – Det är stora investeringar som gjorts i fabriken de senaste åren. I möjligaste mån har tunga och slitsamma arbetsmoment byggts bort, berättar Roger Möller och fortsätter:
– Statliga företaglåg länge efter när det gällde satsningar på det här området. Men under mitten
av 70-talet så hände något. Numera är vi kända för att ha en bra arbetsmiljö.
I en annan ände av fabriken är det glögg i flaskorna. Doften av de välkända kryddorna slår emot mig. På den ena linjen glider årgångsglöggen 04 fram och på den andra vitvinsglöggen. Glögg hör julen till men tillverkas här i stort sett året om för att efterfrågan är enorm när väl denna helg stundar.
Redan nu är man också igång och tillverkar årets julsnaps. Vad den innehåller för kryddor skvallrar doften av pepparkaka om. Vid den här linjen arbetar Alena Mårtensson. Hon har jobbat på fabriken sedan 1997 och riskerar inte att bli varslad.
– Det spelar ingen roll. Alla är oroliga. Vi säljer nästan ingenting. Det märks inte minst nere på lagret, säger hon.
 
Glöggpåsar fylls manuellt
I en annan del av produktionshallen fyller Eva Bergström påsar med glögg. Till jul ska det nämligen gå att köpa glögg i bag-in-box. Det är en ny satsning som än så länge sköts manuellt.
Det är rätt mycket pillegöra. Hon började jobba på fabriken 2000 och tillhör de sist anställda.
– Det talas mycket om anställningstid inför varslet, berättar hon. När jag började här trodde jag att det var statligt och tryggt men så var det inte.
Hon tycker att det är underligt att man kan hävda att en sänkning skulle främja konsumtionen.
De som vill köpa billigt gör det redan men inte på Systemet.
 
Mer från Systemet
Skramlet från flakaskorna blandas med musik av Elvis Presley som är Ulf Granholms favorit. Han jobbar vid etikettmaskinen och kallar sig för etikettförare. Även han tillhör de sist anställda.
– Det vore bra om folk började handla på Systemet igen. Det är betydligt bättre om de går dit än att de köper sprit på annat sätt, säger Ulf Granholm.
Han höjer ett varnande finger för att den här typen av kriminell verksamhet får fotfäste om inget görs.
Trots att Sundsvall ligger avsides till är det tätt mellan leveranserna. Det är inte så att man behöver åka utomlands för att handla billig sprit.
– Visst är det så att det skulle drickas mer alkohol från Systemet om skatten sänktes men jag tror inte att den totala konsumtionen skulle öka. Däremot skulle privatinförseln, hembränningen och svartspriten minska. De som dricker för mycket gör det av andra anledningar. Det handlar mer om social misär som jag ser det.
Vin & Sprit har haft många anläggningar i Sverige. En efter en har lagts ned. I Carlshamn, i Södertälje, i Stockholm, i Falkenberg… Nu finns bara fabriken i Åhus kvar där man enbart tillverkar Absolut Vodka och så den i Sundsvall där Vin & Sprits övriga svenska märken hör hemma. I gengäld har koncernen lagt under sig ett ganska stort antal fabriker utomlands. De ligger i Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Tjeckien, Frankrike och Storbritannien.
– Vin & Sprit har vuxit något enormt. Alla anläggningar går bra, det är bara här i Sverige som vi har problem, säger Roger Möller.
– Tror du att det finns risk för att man flyttar er produktion utomlands?
– Vad ska man säga? Det handlar ju om våra svenska nationalklenoder. De finns till och med på ett museum i Stockholm. Jag tror inte att man kan kalla detta för svenska produkter om de tillverkas utomlands. Man ska dock aldrig säga aldrig. Personligen tror jag inte att en dansk skulle köpa Gammeldansk om den tillverkades i Sundsvall. Det handlar om tradition. Det skulle också vara sorgligt om vår stora kompetens försvann ut ur landet, säger Roger Möller.
 
Inga leveranser
Vi går ner på lagret. Här står pallar med Renat, Explorer, Kronvodka, Carlshamns flaggpunch, kryddat brännvin av alla de slag och så en massa glögg. Robert Hedin på truck tar emot leveranser. Det är dock inga order som den här eftermiddagen lämnar fabriken till Vin & Sprits centrallager i Stockholm.
– Klart man är orolig för framtiden. Politikerna måste ta sig samman och göra något. Vi har mycket mindre order nu än vad vi brukar ha. Införselreglerna är den stora boven och att Sverige inte sänkt alkoholskatten. Det skulle vi ha gjort med en gång, säger Robert Hedin.