– Det är ofta så med företag att det inte märks så mycket hur effektiva de är så länge de växer. Så var det med LM Doggy. Först när volymökningar­na stannade blev ledningen medveten om att det fanns problem, säger Anders Jideklev, produktionschef.
Det var 2011 som LM Doggy fick en inbromsning i volymtillväxten. Då kom en svacka. Försäljningen och lönsamheten minskade. Året efter tillsattes en ny ledning med bland annat Anders Jideklev som kom från gemensamma funktioner, där han arbetat som koncernlogistikchef, och man lyckades vända utvecklingen.
– Vi jobbar mycket med ständiga förbättringar enligt Lean-modellen som också är kopplad till arbetsmiljöförbättringar. I framtiden vill vi fortsätta att satsa på våra medarbetare genom fortbildning och ökat ansvar vilket vi hoppas ska ge arbetsglädje.
LM Doggy är den största hund- och kattmatsproducenten i Sverige. Företaget har ett helägt dotterbolag Bozita i Tyskland och exporterar en tredjedel av produktionen. Övriga marknader förutom Sverige och Tyskland är Norge, Finland samt Storbritannien. Lantmännen Doggy marknadsför både egna produkter och EMV till flera länder.